Implementácia princípov duálneho vzdelávania na stredných zdravotníckych školách, inovácie v pregraduálnom vzdelávaní a aktuálne zmeny v ďalšom vzdelávaní zdravotníkov. Na otázky týkajúce sa týchto projektov nám odpovedala ich projektová manažérka a riaditeľka Odboru zdravotníckeho vzdelávania z rezortu zdravotníctva – prof. PhDr. Mgr. Monika Jankechová, PhD. Pýtali sme sa aj na riešenia akútneho nedostatku sestier.
Začnime základnými školami. Exministerka Dolinková na jar avizovala, že do ich osnov chce zaviesť predmet zdravoveda. Čo si o tom myslíte a robí sa niečo v tomto smere v spolupráci s ministerstvom školstva?
Táto téma je vo vecnej pôsobnosti Odboru verejného zdravia, skríningu a prevencie. Viem, že kolegovia v téme spolupracujú so zástupcami ministerstva školstva a prioritne riešia predmet zdravoveda na základných školách. Zaoberajú sa tým, ako deti od raného detstva vybaviť vedomosťami o zdravom životnom štýle, starostlivosti o zuby, preventívnych prehliadkach, tiež o význame očkovania, telesnej aktivity, dobrého stravovania, o zvládaní stresu atď. Aj k tejto téme je na ministerstve zdravotníctva vypracovaná projektová karta, ktorá má svoj tím. Téma už bola takpovediac „na stole“ aj v minulosti a teraz znova žije.
Na zdravotníckom výbore ste avizovali, že od septembra majú byť spustené pilotné projekty duálneho vzdelávania na stredných zdravotníckych školách (SZŠ) v odboroch farmaceutický laborant a zdravotnícky laborant. Rozbehli sa? Ak áno, kde a ako?
Naším zámerom je implementácia princípov duálneho vzdelávania. Nejedná sa o aplikáciu duálneho vzdelávania v celom rozsahu, tak ako je zadefinované v zákone č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave.
V existujúcom platnom znení nie je zákon aplikovateľný na stredné zdravotnícke školy. Odborná príprava a vzdelávanie v zdravotníctve sú špecifické. Ale jednotlivé prvky ako uplatnenie inštruktorov pri praktickom vzdelávaní žiakov alebo významnejšia zaangažovanosť zamestnávateľa do prípravy budúcich zdravotníkov sú implementovateľné aj v zdravotníctve.
Cieľom je v spolupráci s ministerstvom školstva komplexne pripraviť projekt a následne od školského roka 2025/2026 plánujeme experiment spustiť, teda overiť uplatnenie princípov duálneho vzdelávania na SZŠ, primárne v takzvaných technicky zameraných študijných odboroch ako farmaceutický laborant, zdravotnícky laborant či očný optik.
Budú na to financie?
Dúfam, že áno. V rezorte je na tom zhoda, pokračujeme v projektových zámeroch a práci ďalej.
A čo si myslíte o zavedení týchto duálnych princípov do vzdelávania praktických sestier?
Zatiaľ neuvažujeme o zapojení do uvedeného projektu študijného odboru praktická sestra, ale vývoj záleží aj od výsledkov experimentu. Zdravotnícke školstvo bolo v minulosti vyňaté z duálneho vzdelávania, pretože sa v ňom jasne zadefinovalo, že za odbornú prípravu budúcich zdravotníckych pracovníkov zodpovedá zamestnávateľ. Praktické sestry - asistenti sú dnes pripravované na ošetrovacích jednotkách a všetci vieme, že existuje personálny problém s ošetrovateľskými tímami. Ak sestry zabezpečujú starostlivosť o 30 pacientov, tak nemajú kapacitu na vedenie žiakov a študentov. Dnes odbornú prax praktických sestier - asistentov zabezpečuje odborne kompetentný učiteľ. Nechceme, aby sa žiakom nemal kto na praxi venovať a len sa opierali o zárubne. Nebolo by zodpovedné funkčný model vystaviť riziku. Ale nebránime sa v budúcnosti diskusii na túto tému, veci a požiadavky sa menia.
Na zdravotníckom výbore sa poslanci KDH vyjadrili, že sestry na to nemajú kapacity. Naopak, duálne princípy jednoznačne podporil poslanec Tomáš Szalay (SaS). Zdravotníctvo tak môže získať súkromné zdroje navyše.
Dnes je duálne vzdelávanie financované z kapitoly ministerstva školstva a štát má záujem na duálnom vzdelávaní. Zamestnávatelia dostávajú finančné zdroje na zabezpečenie organizácie praktického vyučovania. Už aj dnes evidujeme, že najmä súkromní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti motivujú žiakov - potenciálnych zdravotníkov. Spolupracujú so školami v rôznych projektoch, investujú napríklad do vybavenia odborných učební. Duálne vzdelávanie je aktuálne nastavené tak, že zdroje môžu čerpať iba tí poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí nemajú nesplatené záväzky voči štátu, zdravotnej a Sociálnej poisťovni. Lenže keď sa pozrieme na mapu 30 stredných zdravotníckych škôl, tak dnes by štátne nemocnice s dlhmi prakticky nemohli vstúpiť do duálu. Duálne vzdelávanie naozaj nevieme len uchopiť a posadiť do zdravotníctva, preto plánujeme uplatniť len niektoré princípy.
Viete si predstaviť zavedenie duálnych princípov v rámci štúdia ošetrovateľstva na vysokých školách?
Určite áno. Model praktického vzdelávania na stredných zdravotníckych školách funguje de facto tak, že školy uzavrú zmluvu o praktickej výučbe, ale neplatia zdravotníckym zariadeniam za výkon praxe a ani zdravotnícke zariadenia neplatia štipendiá žiakom. Vo vysokom školstve sa tiež uzavrie zmluva medzi fakultou či univerzitou a konkrétnou nemocnicou, ale cez metodiku ministerstva školstva získavajú vysoké školy finančné zdroje na praktickú výučbu. Odbornú prípravu pre stredné školstvo vnímame akoby zadarmo, ale pri vysokom školstve sú už zamestnávatelia bonifikovaní.
Ministerstvo v posledných mesiacoch zverejnilo nové minimálne štandardy v ďalšom vzdelávaní. Aké zmeny nastali u lekárov? V koľkých programoch?
Aktuálne sú historicky prvýkrát minimálne štandardy ďalšieho vzdelávania zdravotníckych pracovníkov zverejnené na webovom sídle ministerstva zdravotníctva. Pri úvodnom náhľade sú dostupné cez ikonku vpravo a verím, že tento spôsob zverejnenia minimálnych štandardov môže významne pomôcť pri rozhodovaní sa mladým lekárom. Pre zdravotnícke povolanie lekár aktuálne existuje cca 130 špecializačných odborov a certifikovaných pracovných činností. Všetky sú uvedené v prílohe 3 nariadenia vlády č. 296 z roku 2010. Komplexnú inováciu minimálnych štandardov ďalšieho vzdelávania sme začali zdravotníckym povolaním lekár a takmer všetky programy boli aktualizované, k dnešnému dňu 112 minimálnych štandardov. Aktualizácia minimálnych štandardov doposiaľ fungovala cez výnos/opatrenie a legislatívny proces trval cca pol roka. Teraz sme v práci flexibilnejší. Napríklad keď sa zmenia medzinárodné odporúčania a odborná spoločnosť príde s tým, že ich potrebuje zapracovať, tak vieme v inovácii minimálneho štandardu reagovať rýchlejšie a efektívnejšie.
Kto sa na zmenách podieľal okrem ministerstva a odborných spoločností?
Zvolili sme transparentný princíp. Zapojili sme lekárske fakulty, odborné spoločnosti, hlavných odborníkov aj lekársku komoru. Cieľom bolo, aby sa spoločne dohodli na obsahu a rozsahu inovovaného minimálneho štandardu.
Ako ste v prípade lekárov zohľadnili minimálne štandardy nastavené v zahraničí?
Máme približne 50 odborných špecializácií pre lekárov, ktoré v procese uznávania kvalifikácii automaticky platia v 27 členských štátoch Európskej únie. Ostatné sú iba na národnej úrovni. Európska komisia určuje minimálnu dĺžku štúdia, ktorú musíme ako členský štát rešpektovať. Napríklad v príprave neurológa sú to minimálne
Zostáva vám 64% na dočítanie.