Slováci už roky dobre poznajú číslo 155. Volá sa tam vtedy, keď sa zdravotný stav človeka natoľko zhorší, až on sám či jeho príbuzní zhodnotia, že treba zavolať sanitku. Operátor položí niekoľko základných otázok, a ak aj on sám usúdi, že je skutočne potrebné odoslať na miesto posádku, tak podľa toho koná.
Táto linka, ktorá by primárne mala slúžiť pre urgentné prípady, je podľa skúseností operátorov často zneužívaná. Ľudia volajú aj vo chvíľach, keď by stačilo zájsť k obvodnému lekárovi.
„Volajúci žiadajú záchranku domov aj pri chronických stavoch, bežných ochoreniach, alebo dokonca na prevoz na ošetrenie k lekárovi, lebo nemajú lieky,“ hovorí Beáta Bodnárová, hlavná lekárka Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby.
Takéto volania sa podľa nej nekončia vyslaním ambulancie záchrannej zdravotnej služby. „Len zamestnávajú operátora tiesňovej linky poskytovaním inštrukcií, informácií a rád, ako v danej situácii postupovať. Operátor na takýto informačný servis nemá priestor a linka na to ani nie je určená,“ upozornila.
Zdôrazňuje, že linka 155 slúži pre tých, ktorí sú v bezvedomí, ktorí boli obeťou dopravnej nehody, utrpeli úraz, dusia sa cudzím predmetom, majú ťažkú otravu a ich stav je taký vážny, že by bez lekárskeho zásahu neprežili cestu do nemocnice.
Odbremeniť operátorov linky by malo nové číslo 116 117, ktoré má fungovať od januára 2026. Bude pomocou práve pre tých, čo žiadajú poradenstvo a nie sú akútni pacienti.
Budú si musieť zvyknúť
Zostáva vám 72% na dočítanie.