Zdravotníkov v ambulanciách či nemocniciach by mohli výraznejšie odbremeniť administratívni pracovníci. Vďaka novele zákona č. 578/2004 o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti môžu od nového roka nahliadať do zdravotnej dokumentácie. „Hlavným účelom je, aby sa lekár alebo sestra mohli v maximálnej miere venovať činnostiam, ktoré si vyžadujú zdravotníckeho pracovníka a všetky ostatné činnosti mohli presunúť na administratívneho pracovníka,” uviedol nám rezort zdravotníctva.
Prezidentka Spoločnosti všeobecných lekárov Slovenska (SVLS) MUDr. Monika Palušková, PhD. hovorí, že tento krok iniciovali ešte pred pandémiou. „Realizoval sa až po šiestich rokoch. Zdá sa, že na Slovensku je to už bežné, že cesta k návrhu racionalizácie prevádzky zdravotníckych zariadení trvá roky, v tomto prípade polovicu dekády.”
V pôvodnom návrhu ministerstva podľa nej chýbala povinnosť mlčanlivosti takéhoto pracovníka. „Tento typ pracovníka v zdravotníckom zariadení prichádza do kontaktu s citlivými údajmi. SVLS trvala na tom, že musí byť viazaný mlčanlivosťou, aby nedošlo k prípadnému úniku alebo zneužitiu informácií. Hodnotíme pozitívne, že náš návrh bol do konečnej podoby zákona zapracovaný,” zhodnotila.
Majú financie a priestory?
Palušková ale zároveň upozorňuje, že pre väčšinu ambulancií je zamestnávanie administratívnej sily finančne neudržateľné, najmä na vidieku. „Aktuálne ambulancie nedokážu umelo dotovaným štátnym nemocniciam konkurovať v platoch lekárov ani sestier, a preto si v drvivej väčšine prípadov tento typ pracovníka nemôžu dovoliť." Obáva sa, že ak budú ambulancie administratívneho pracovníka vo finančne poddimenzovanom ambulantnom sektore zamestnávať, tak jeho prácu zaplatí pacient na poplatkoch.
Všeobecná lekárka zo Žiliny MUDr. Slávka Trojáková podobne vníma pokrok v legislatíve, no podľa nej je vo väčšine ambulancií momentálne nerealizovateľný z finančných alebo priestorových dôvodov. „Na Slovensku nie je väčšina ambulancií vo formáte sieťových zariadení,” vysvetľuje. Ambulancie by podľa nej financie našli, ak by poisťovne zreálnili platby za výkony na úroveň vyspelých systémov.
Okrem toho by podľa Trojákovej administratívny pracovník momentálne nezvládol manažment ambulancie všeobecného lekára. „Prvý kontakt nie je systém dlhodobého objednávania a o vyšetrení v akútnom stave musí rozhodnúť zdravotnícky pracovník,” hovorí. Podľa nej musí byť jasné, kto by bol zodpovedný za nesprávne “nasmerovanie” pacienta v čase.
Dá sa to aj na vidieku
Ďalšia všeobecná lekárka MUDr. Jana Bendová, PhD. už v ambulancii vo Veľkom Bieli využíva výpomoc admistratívneho pracovníka. Ten im vybavuje poštu, telefonáty, objednávanie pacientov, zakladanie výsledkov či prepis niektorých papierových lekárskych správ, keďže nie všetci lekári dodržiavajú povinnosť zapisovať ich elektronicky. Asistentka tiež poskytuje pacientom informácie z ich zdravotnej karty o dátume očkovania a podobne.
Bendová hovorí, že asistentku aktuálne využívajú dva dni v týždni na štyri hodiny a ďalšie dva dni pomáha v susediacej pediatrickej ambulancii, pričom ju platia samostatne. „Keby som mala 1500 pacientov, tak
Zostáva vám 59% na dočítanie.