Už v najbližších dňoch by mala vláda odklepnúť najväčšiu reformu záchrannej zdravotnej služby (ZZS) za posledných 20 rokov. Minister zdravotníctva Kamil Šaško požiada o jej schválenie v skrátenom legislatívnom konaní, čo zdôvodňuje míľnikmi v pláne obnovy. Účinnosť novely plánujú od 1. januára.
„Reformu záchraniek som nepripravoval, ale po diskusiách s kolegami sa s ňou do veľkej miery stotožňujem. Dôležité je oddeliť samotnú reformu od vykonávacích vyhlášok,” uviedol minister. „Som veľmi rád, že reforma je postavená čisto na základe dát a bude mať postupný nábeh, aby sa možné nedostatky v procese upravovali,” dodal Šaško. „Potrebujeme systém nastaviť efektívnejšie, stále kreujeme vykonávacie predpisy a komunikujeme s komisiou pre neodkladnú zdravotnú starostlivosť,” doplnil štátny tajomník rezortu zdravotníctva Michal Štofko. Komisia má 13 členov.
Za zatvorenými dverami?
„Reformu ministerstvo pripravilo za zatvorenými dverami a následne ju len dalo vo finálnom znení na formálne schválenie komisii,” tvrdí člen komisie a prezident Asociácie záchrannej zdravotnej služby PhDr. Matej Polák.
Asociácia zastupuje poskytovateľov Life Star Emergency, ZaMED, NsP Brezno a ATE, ktorí prevádzkujú približne pätinu posádok v systéme. Celkovo je na Slovensku 321 posádok pozemnej záchrannej zdravotnej služby (84 s lekárom) a sedem posádok vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Licencie na prevádzku sú udeľované na šesť rokov. Budúci rok sa znova rozdávajú karty.Rozhovor s Matejom Polákom o reforme nájdete TU
Súčasťou reformy je úprava rozmiestnenia a typov posádok ZZS. Sieť má byť zverejnená v najbližších týždňoch. Posúvať by sa mali najmä body vo veľkých mestách alebo medzi susednými obcami. Napríklad v Banskej Bystrici sa teraz všetky posádky nachádzajú “na jednej kope”. Poskytovateľ RZP a. s. pre Zdravotnícke noviny uviedol, že bez novej siete nie je možné posúdiť a pripomienkovať ostatné časti reformy. Sieť má vychádzať z novej analýzy Žilinskej univerzity v Žiline. Objednávku jej dalo Operačné stredisko ZZS SR v júli.
Nerátali s výstavbou ciest?
Ministerstvo dopravy ale mesiace po zadaní analýzy pripomienkovalo, že bez ďalšieho prerokovania s reformou ZZS nesúhlasí. Uvádza, že “nebolo prizvané do prípravy tejto reformy a má za to, že reforma siete nemôže reflektovať rozvoj dopravnej infraštruktúry v najbližších šiestich rokoch a teda je ohrozené samotné splnenie cieľa zlepšenia dostupnosti ZZS.” Pri nastavovaní novej siete sa zrejme nerátalo so strategickými zmenami ako spojenie
Zostáva vám 61% na dočítanie.