Niektoré telemedicínske riešenia sa presadia, niektoré zaniknú. Prečo je Slovensko atraktívne pre zahraničné firmy a v ktorých odboroch má telemedicína najväčší potenciál? Aj na to nám odpovedal Roman Mužik, manažér stratégie a inovácií v zdravotníctve zo ZP Dôvera.
Už v roku 2011 bolo zriadené Národné centrum telemedicínskych služieb v rámci Slovenskej technickej univerzity. Telemedicína ale stále nie je definovaná v legislatíve a neexistuje k nej národná stratégia. Ako sa u nás za posledných 5 či 10 rokov rozvinula v praxi?
Rozvinula sa viacmenej neriadene a zdola v rámci existujúcich legislatívnych možností. Pilotné projekty viacerých riešení, ako napríklad eRecept, vznikali na úrovni zdravotných poisťovní, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a med-tech firiem. Rozvoju výrazne pomohlo posledné obdobie pandémie ochorenia Covid-19. Myslím si, že za posledných päť rokov sa na Slovensku rozvinula solídne, keď zohľadníme legislatívu a konzervatívne prostredie.
Na Slovensku sú zatiaľ štyri telemedicínske výkony. Na konferencii Telemedicína ste uviedli, že chýbajú aj sesterské. Čo tým konkrétne myslíte a aké ďalšie výkony treba zaviesť?
Už tieto štyri výkony zavedené od jari 2020 veľmi pomohli. Čo nereflektuje dnešnú dobu a čo chýba, to sú výkony spojené s telemonitoringom. Mnohé výkony nemusí robiť lekár. Nasadenie zariadenia, odčítanie dát, predpríprava dát pre lekára atď. Ďalší chýbajúci výkon je edukácia formou telekonzultácie na úrovni sestry či iných zdravotníkov. Budúcnosťou sú napríklad aj telerehabilitácie, ale to už asi príliš snívam. Aby pacient nemusel cestovať 60 kilometrov, niekedy stačí aby si zdravotník - fyzioterapeut pozrel video od pacienta a na diaľku ukázal najvhodnejšie cviky.
Kedy sa telemedicíne začala venovať ZP Dôvera? Môžete vymenovať doterajšie projekty?
Digitalizácii a elektronizácii zdravotníctva sa Dôvera reálne venuje vyše 20 rokov. Od roku 2004 funguje elektronická pobočka. V roku 2013 prišla mobilná aplikácia a v roku 2014 eRecept. V roku 2016 sme spustili bezplatné telefonické poradenstvo so zdravotníkom DôveraLinka24, dnes ponúkame Linku pre zdravie pacientom s chronickými ochoreniami. V roku 2017 sme spustili eLab či v roku 2022 eKúpele. Už pred štyrmi rokmi sme v telemedicíne testovali edukáciu a selfmanažment pacientov s diabetom druhého typu cez špeciálnu aplikáciu. Duševné zdravie podporujeme napríklad cez aplikáciu VOS a cez nový samodiagnostický nástroj. Rádovo máme v telemedicíne vyše 20 projektov v rôznom štádiu. Úspešná je naša novinka v dermatovenerológii na diaľkovú diagnostiku kožných ochorení z fotografií. Ide o aplikáciu AIP Derm od nášho partnera AIP Labs.
Aké má AIP Derm zatiaľ výsledky?
Službu sme pilotne spustili v máji 2023. Od septembra 2023 do konca júla 2024 sme v ostrej prevádzke zaznamenali už viac ako 20 000 prípadov využitia aplikácie. Pre lepšiu predstavu, tých 20 000 prípadov, to sú asi 4 % v pomere k všetkým vyšetreniam v dermatovenerologických ambulanciách. Každý šiesty poistenec ju použil opakovane. Približne dve tretiny prípadov boli vyriešené na diaľku bez potreby fyzickej kontroly, v tretine prípadov nasledovala fyzická návšteva ambulancie. Zachytili sme 20 diagnóz indikujúcich melanóm. Reálne zachytenie tohto ochorenia môže znamenať odvrátenie úmrtia. Tiež sme zachytili 97 iných zhubných nádorov kože. Najzaujímavejšie je, že naša jedna zmluvná ambulancia v prieme vyšetrí 125 pacientov za mesiac. Keďže AIP Derm vyšetrí 1500 prípadov za mesiac, je to ako keby sme do systému priniesli 12 nových dermatovenerologických ambulancií s dobou čakania na výsledok menej ako deň.
Kto službu najviac využíva? Predpokladám, že viac ženy a mladší klienti.
Dobrý tip. Ženy o niečo viac. Najväčší podiel využívania je vo vekovej skupine 30 až 44 rokov, ale potešujúce je aj využívanie staršími klientmi vo veku nad 70 rokov. Domnievam sa, že im pomáhajú rodinní príslušníci, ale ak to zvládajú aj bez asistencie, tak to je pre mňa veľmi pozitívne zistenie.
Ako aplikácia funguje? S koľkými lekármi spolupracujete?
Používateľ sa musí zaregistrovať a vyplniť základné údaje o sebe a svojom zdraví, veľmi podobne ako by ich uvádzal priamo u kožného lekára. Nahrá fotku prípadu a zodpovie do desať otázok ohľadom svojho problému. Umelá inteligencia fotku vyhodnotí a odporučí lekárovi diagnózy s určitou mierou pravdepodobnosti. Každú fotku musí vidieť lekár a v tomto je to unikátne telemedicínske riešenie. Ten buď potvrdí diagnózu alebo ju zmení, je za to zodpovedný. No v približne 90 % prípadoch lekár diagnózu nezmenil, lebo sa s ňou stotožnil. Navyše, ak je to potrebné, tak pacienta vieme objednať aj na konkrétny termín na fyzické vyšetrenie. Do projektu je zapojených osem až desať lekárov, pričom všetci majú aj vlastnú ambulantnú alebo nemocničnú prax.
Ako vznikla spolupráca s tvorcom AIP Labs a uspela služba aj v iných krajinách?
Oslovili nás, keď sa im aplikácia v Maďarsku úspešne virálne rozšírila bez nákladov na marketing. V Maďarsku je
Zostáva vám 61% na dočítanie.