„V medicíne sa bude musieť radikálne zmeniť prístup „ja sám“, keď si lekár všetko sám sleduje, nastavuje a meria,“ aj to povedal MUDr. Vladimír Dvorový, MPH v Trnave na dvojdňovej konferencii Telemedicína 2024 – Zdravie na diaľku, na ktorej vystúpilo viac ako 20 spíkrov. Zastúpenie mali poskytovatelia zdravotnej starostlivosti z nemocničnej aj ambulantnej sféry, všetky zdravotné poisťovne, rezort zdravotníctva či technologické spoločnosti.
„Systém sa bude musieť posunúť smerom k väčšej spolupráci, časť kompetencií treba presunúť, keď chceme zvládnuť viac pacientov. Napríklad medicínskym servisným centrám,“ doplnil MUDr. Dvorový, prezident Slovenskej spoločnosti pre telemedicínu a digitálne zdravie.
Podľa Mgr. Petra Smolíka, riaditeľa zdravotných produktov a služieb ZP Union, zatiaľ nie je konsenzus, kde primárne využijeme telemedicínu. „Samozrejme, nedá sa ísť iba jednou cestou. Telemedicína je prierezová. V zdravotníctve sa musíme pozrieť na všetky oblasti nanovo a telemedicínu zapracovať do jednotlivých reforiem, aj do reformy ambulantnej starostlivosti či optimalizácie siete nemocníc, musíme na to myslieť.“
Príklady medicínskych servisných centier z Holandska podľa neho ukazujú, že iba dohľadové centrá pri nemocniciach môžu byť málo, že to ľudí nenaučí sa o seba dostatočne starať a neodbremení to zdravotníkov. Centrum by malo zvládať konzultácie, základnú osvetu aj domácu starostlivosť. „Telemedicína by mala zvrchu pokryť ADOS, ambulantnú aj ústavnú zdravotnú starostlivosť, uvoľniť medzi nimi hranice a zľahčiť prechody," podotkol.
Telemedicína už je tu
„Dáta nám ukazujú, že telemedicína už na Slovensku je. Využívajú ju dve tretiny lekárov, viac ako polovica lekárov využíva telekonzultácie,“ uviedol Mgr. Jozef Urbín, MBA, riaditeľ odboru stratégie Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Viac ako dve tretiny výkonov telemedicíny sú podľa dát VšZP z roku 2022 realizované v sektore ambulantnej zdravotnej starostlivosti, pričom využitie výkonov všeobecnými lekármi a špecialistami je takmer identické.
Približne 60 % podiel má výkon 70, teda opätovné lekárske vybavenie receptov a poukazov na základe požiadavky pacienta prostredníctvom elektronickej pošty, SMS alebo telefónu. Takže eRecept môžeme považovať za najpoužívanejšiu telemedicínsku službu u nás. Necelých 40 % podielu tvorí výkon 1b, teda konzultácia prostredníctvom elektronickej pošty, telefonicky alebo SMS. Podiel najviac 1 % majú výkony 11a (konzultácia prostredníctvom rozšírenej elektronickej komunikácie v online prostredí) a 1c (krízová psychoterapeutická intervencia alebo individuálna psychoterapia alebo psychodiagnostický rozhovor prostredníctvom elektronickej komunikácie).
V rámci špecializovanej ambulantnej starostlivosti využíva telekonzultácie najväčší podiel lekárov v odboroch
Zostáva vám 72% na dočítanie.