V priebehu minulého roku riešil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou 986 podnetov v oblasti poskytovania zdravotnej starostlivosti, z toho 153 podnetov vyhodnotil ako opodstatnené.
Uložil spolu 85 pokút za nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť, čo predstavuje pokles v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
„Dôvodom je, že úrad uprednostňuje skôr ukladanie nápravných opatrení za účelom odstránenia vzniknutých nedostatkov pred finančnými sankciami,“ objasnila jeho hovorkyňa Monika Hudecová.
Výpoveď
Ide väčšinou o školenia zdravotníkov, semináre na oddeleniach a klinikách, pracovné porady zdravotníckeho personálu s poučením o správnosti postupu pri vedení zdravotnej dokumentácie pacienta, zavedenie nového protokolu opatrení na konkrétnom oddelení či osobné pohovory s konkrétnymi pracovníkmi.
Výnimkou nie sú aj personálne dôsledky. Vo dvoch prípadoch bola vyvodená pracovno-právna zodpovednosť voči konkrétnemu zamestnancovi, s jedným lekárom bol ukončený trvalý pracovný pomer.
Rok predtým bolo pokút viac, v roku 2021 vydal úrad 136 rozhodnutí o uložení pokuty a poskytovatelia zdravotnej starostlivosti vrátane záchraniek zaplatili takmer 116-tisíc eur.
Zverejňovanie
Od mája 2021 má Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou povinnosť zverejňovať informácie o všetkých podnetoch a o zisteniach za každý kalendárny rok, no bez uvedenia osobných údajov.
Aj pri databáze zistených pochybení pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti za rok 2022 úrad pripomína, že má povinnosť anonymizovať zverejňované údaje.
„Cieľom sumarizovania a následného zverejňovania informácií o konkrétnych pochybeniach poskytovateľov zdravotnej starostlivosti je preventívne pôsobiť na odbornú verejnosť a eliminovať tým možné pochybenia v poskytovaní zdravotnej starostlivosti v budúcnosti. V databáze sú obsiahnuté všetky pochybenia zistené v rámci poskytovanej zdravotnej starostlivosti, týkajúce sa tak diagnostického postupu, nedostatočnosti vykonaných vyšetrení, resp. opomenutie ich rea...
Zostáva vám 85% na dočítanie.