StoryEditor

Primár oddelania urgentného príjmu MUDr. Boris Šťastný: Sme koncové pracovisko, ktoré si všetko odnesie

27.11.2018, 23:00
Dva a pol roka vedie moderný urgentný príjem s triážovým systémom v nemocnici v Spišskej Novej Vsi, je hlavným lekárom siete Svet zdravia pre urgentnú medicínu. Hovorí aj o tom, čo by sa malo v systéme zmeniť.

Asociácia nemocníc Slovenska upozorňovala, že od júla sa zatvorením ambulantných pohotovostí po 22. hodine pacienti presunú na urgenty, ktoré nebudú zvládať množstvo pacientov. Pocítili ste zvýšený nápor?

Tým, že po 22. hodine nie je k dispozícii zdravotnícky pracovník, ktorý by sa postaral o neurgentné zdravotné ťažkosti, tak všetci pacienti, ktorí identifikujú nejaký problém so svojím zdravotným stavom po 22. hodine, majú len tú možnosť, aby išli k nám. Určitý nárast tu je, ale nejde o citeľný, skôr o mierny nárast počtu pacientov po 22. hodine.

Oficiálne štatistiky hovoria, že viac ako 50 percent pacientov, ktorí prídu na urgent, patrí na pohotovosť alebo do ambulancie všeobecného lekára. Vyzerá to podobne aj u vás?

Skladba pacientov sa za 2,5 roka, odkedy prevádzkujeme urgent, nezmenila. V 60 až 70 percentách sú to stále pacienti neurgentní, ktorí by mohli byť riešení primárnou sférou alebo inými zložkami zdravotníckeho systému. Pacienti si hľadajú cestu najnižšieho odporu, tak skúšajú, kde je najmenej pacientov. Viete, že niektoré zložky nefungujú tak, ako by mali, sú limitované počty vyšetrených pacientov, je málo špecialistov, krátke ordinačné hodiny v primárnej sfére. A ak pacienti nenájdu inú možnosť, tak hľadajú ošetrenie cestou urgentného príjmu. Aj preto je podiel neurgentných pacientov stále dosť vysoký.

Pomohlo vyberanie desaťeurového poplatku? Limituje to napr. pacientov, aby s bežnými ťažkosťami nechodili na urgent, ale počkali si na svojho praktického lekára?

Paradoxne, máme pocit, že tento poplatok pacientov vôbec nelimituje. Dokonca cítia, že ak za niečo platia, tak majú právo na nejakú službu. A aj neurgentní pacienti si tým, že tu platia, vyžadujú službu. Aj keby na ňu vlastne nemali mať náro...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
27. júl 2024 06:25