Getty Images/iStockphoto
StoryEditor

Celý život bojujeme proti chronickým zápalom nízkeho stupňa, hovorí český vedec

27.08.2022, 09:00
Autor:
redred

Traja z piatich ľudí na svete umierajú na ochorenia súvisiace so zápalom.

„Prispieva k vzniku kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny, cukrovky 2. typu, komplikuje liečbu astmy, alergií, autoimunitných ochorení, reumatoidnej artritídy, lupusu, roztrúsenej sklerózy, psoriázy a ďalších ochorení,“ napísal na stránke českého Štátneho zdravotného ústavu vedúci jeho Centra zdravia, výživy a potravín prof. MVDr. Jiří Ruprich, CSc.

Ako spresnil, traja z piatich ľudí na svete umierajú na ochorenia súvisiace so zápalom.

„Bojujte proti zápalu. Našťastie existujú možnosti, ako sa zápalu brániť,“ objasnil.

Osem zásakladných stratégií ako obmedziť zápaly v tele podľa prof. Rupricha

1. Diéta je jedna z dôležitej obrany proti zápalu. Viaceré „protizápalové diéty“ nie sú príliš založené na vede. Medzi najlepšie možnosti stravovania patria najmä: stredomorská diéta, diéta proti vysokému krvnému tlaku či protizápalová diéta Dr. Andrewa Weilsa.

image

Vedci dokázali, že sme naozaj to, čo jeme

2. Pohyb. Boj proti zápalu odhaľuje, koľko prekvapivo málo aeróbneho cvičenia treba na zníženie hladiny zápalu. Avšak pozor, priveľa cvičení zas naopak môže vyvolať zápalovú reakciu.

3. Kontrolujte svoju hmotnosť. Hľadajte jednoduché stratégie, ktoré vám pomôžu znížiť množstvo brušného tuku. Ten produkuje prozápalové chemické látky.

4. Doprajte si spánok. Nedostatočný spánok nás pripravuje o energiu a produktivitu, ale taktiež zvyšuje zápaly. Je to obzvlášť nebezpečné pre zdravie srdca. Dostatočný a osviežujúci spánok je pre zdravie veľmi dôležitý.

5. Dobrá nálada a pozitívna psychológia je taktiež veľmi dôležitá. Je výhodnejšie byť optimistom a mať pozitívne myslenie. Môžete lepšie zvládnuť ťažké obdobia. Choroba, smrť v rodine, rozchod/rozvod, prichádza bez vyzvania a každý z nás nimi v živote prechádza. Je len na nás, ako sa s nimi vyrovnáme.

6. Prekonajte chronický stres. Chronický stres môže podnietiť rozvoj zápalu a spôsobí vzplanutie problémov, ako je reumatoidná artritída, kardiovaskulárne ochorenia, depresie a zápalové ochorenie čriev. Často sa dostávame do citlivých období, napríklad počas sviatkov, kedy si všetko uvedomujeme s väčšou intenzitou.

7. Obmedzte alkohol. Pokiaľ ide o zápal, môže byť naším priateľom, alebo nepriateľom.

8. Prestaňte fajčiť. Odborníci tvrdia, že zbavenie sa tohto zlozvyku môže viesť k dramatickému zníženiu hladiny zápalu v priebehu niekoľkých týždňov. Aj keď ste sa už skôr pokúšali prestať fajčiť, je potrebné sa stále pokúšať opäť prestať a vytrvať.

 

Zdroj: český Štátny zdravotný ústav

 

 

 

01 - Modified: 2022-07-31 10:00:00 - Feat.: 0 - Title: Mizuna, mibuna či poľníček. Aj takéto netradičné šaláty nás zdravo prevedú letom 02 - Modified: 2022-08-01 07:44:58 - Feat.: 0 - Title: Vedci dokázali, že sme naozaj to, čo jeme 03 - Modified: 2022-08-25 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: Začal sa skríning pečene. Má pomôcť pri záchyte ochorení v štádiu pred rozvojom cirhózy
01 - Modified: 2022-07-31 05:00:00 - Feat.: - Title: Stredomorská strava znižuje riziko srdcového infarktu či mŕtvice 02 - Modified: 2022-05-25 13:00:00 - Feat.: - Title: Horúčavy zvyšujú hospitalizácie. V budúcnosti nás pripravia aj o spánok, varujú vedci 03 - Modified: 2022-03-29 10:10:09 - Feat.: - Title: Odborníci radia, ako predchádzať jarnej únave 04 - Modified: 2021-09-01 11:15:35 - Feat.: - Title: Toto ovocie zlepšuje spánok, chráni i pred degeneratívnymi ochoreniami mozgu 05 - Modified: 2021-08-06 11:23:20 - Feat.: - Title: Dôsledky pandémie: Vzrástol počet detí s oslabenou kondíciou a svalstvom
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
29. september 2022 01:17