StoryEditor

Odporúčajú sa diabetikom a ľuďom trpiacim vysokým cholesterolom. Udržujú aj dobrú pamäť

15.01.2022, 06:00
Autor:
redred
Štúdie potvrdzujú, že konzumácia rýb aspoň dva razy za týždeň má významný ochranný efekt i v prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

Na Slovensku je spotreba rýb nedostatočná s porovnaním s inými prímorskými štátmi. Ryby by sme mali podávať najmä deťom, pretože sú mimoriadne dôležité pri ich vývoji. Upozornil na svojom profile na sociálnej sieti Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava.

Zdôraznil, že sa odporúčajú najmä pre ich vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselín. Tieto sú vynikajúce v prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

„Veľký význam majú aj pri udržiavaní dobrej pamäte teda aj pri liečbe alzheimerovej choroby. Odporúčajú sa diabetikom a ľudom trpiacim vysokým cholesterolom.

Ryby sú významným zdrojom aj minerálnych látok ako fosfor, selén, vápnik, draslík, horčík a železo, čím sa pokryje naša potrebná dávka, ktorú si potom nemusíme dopĺňať prostredníctvom umelých vitamínov,“ vysvetlila Mgr. Zuzana Klinčáková z Poradne zdravia Regionálneho ústavu verejného zdravotníctva Bratislava.

Pixabay (Ilustračná snímka)

Ako ďalej spresnila, v morských rybách sa nachádza vyšší obsah minerálov ako v sladkovodných rybách. Najviac je zastúpený draslík, sodík, výnimočné postavenie má vápnik, ktorý sa v rybách nachádza sedem až desaťnásobne viac ako v mäse jatočných zvierat.

Na náš trh sa dostávajú ryby sladkovodné a v poslednom období je širšia paleta aj morských rýb. Zo sladkovodných sú najznámejšie: kapor, lieň, ostriež, pstruh, šťuka, zubáč, úhor.

Z morských špecialít je to makrela, losos, treska, sleď, tuniak, žralok, sardinky a šproty.

Mimoriadne vysoký obsah vápnika majú ryby konzervované, pretože sa väčšinou konzervujú celé, teda mäso aj kosti.

„Ryby obsahujú tiež fosfor, horčík, ktorý je potrebný pre nervovú a svalovú činnosť, železo, zinok a meď. Morské ryby sú dôležitým zdrojom jódu, vitamínov A a D,“ priblížila Zuzana Klinčáková.

Štúdie potvrdzujú, že konzumácia rýb aspoň dva razy za týždeň má významný ochranný efekt i v prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = zdn/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
29. júl 2022 04:30