Tisícky pacientov čakajú na plánovanú zdravotnú starostlivosť dlhšie, ako je legislatívou stanovená maximálna lehota. Možnosť skoršieho termínu u iného poskytovateľa napriek tomu väčšina nevyužíva. Vyplýva to z analýzy Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) k 28. februáru 2025.
Maximálne čakacie lehoty platia od začiatku tohto roka pre vybrané hospitalizácie a výkony jednodňovej zdravotnej starostlivosti. Celkovo ide o 407 zákrokov. V praxi to znamená, že ak predpokladaný termín zákroku prekračuje lehotu a pacient s ním nesúhlasí, zdravotná poisťovňa (ZP) má povinnosť navrhnúť poistencovi iného zmluvného poskytovateľa, u ktorého zákrok preplatí.
Ak nenavrhne iného poskytovateľa, ktorý dokáže vykonať zákrok v zákonom stanovej lehote, poisťovňa musí poistencovi zabezpečiť starostlivosť u nezmluvného poskytovateľa podľa výberu poistenca a v prípade, že takýto poskytovateľ na Slovensku nie je dostupný, tak u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v inom členskom štáte Európskej únie.
Tretina prekročila maximálne lehoty
Ku koncu februára bolo na zozname čakajúcich poistencov evidovaných spolu 83 599 pacientov, z toho 50 185 vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni (VšZP), 25 067 v ZP Dôvera a 8 347 v Union ZP. Viac ako tretinu čakajúcich tvorili pacienti, ktorých termín zákroku presiahol maximálnu čakaciu lehotu. Počty sa medzi jednotlivými poisťovňami líšia. Najviac poistencov, ktorí prekročili lehotu časovej dostupnosti, mala VšZP (23 274), nasledovala ZP Dôvera (3 902) a najmenej ich mala Union ZP (1 169).
Rozdiely sú podľa VšZP spôsobené tým, že štátna poisťovňa má ako najväčšia zdravotná poisťovňa na Slovensku najviac poistencov. VšZP zároveň pre TASR uviedla, že jej poistný kmeň tvoria pacienti s najnáročnejšími diagnózami a vekovo starší poistenci, pri ktorých je odôvodnený predpoklad výraznejšej potreby na odkladnú plánovanú zdravotnú starostlivosť.
VšZP tiež podotkla, že od konca minulého roka zaznamenala významný posun v skracovaní čakacích lehôt na plánované medicínske zákroky. „Kým koncom roka 2024 VšZP evidovala 17 167 návrhov prekračujúcich stanovenú maximálnu čakaciu dobu, k polovici júla 2025 sa tento počet znížil na 10 116, čo predstavuje pokles o viac ako 41 %. V medzimesačnom porovnaní sa zároveň znížil aj počet návrhov na zákroky so stanovenou maximálnou čakacou lehotou,” informovala hovorkyňa VšZP Mgr. Danka Capáková.
Aké sú príčiny?
K prekračovaniu čakacích lehôt dochádza z viacerých príčin. Najčastejšie chýbajú kapacity, personál či financie. Hovorca Fakultnej nemocnice Trnava Mgr. Matej Martovič, PhD., podotkol, že plánované výkony realizujú na základe zmluvných objemov od zdravotných poisťovní, pričom sú to práve finančné limity, ktoré obmedzujú nemocnicu vo vyššej produkcii.
Trenčianskej nemocnici by pomohla ďalšia operačná sála. „Sme spádová nemocnica pre viac ako 600 000 obyvateľov a v odbornostiach, ako napríklad gynekológia, urológia a oftalmológia, sa na nás s dôverou obracajú aj pacienti mimo nášho spádu, čo násobí tlak na naše čakacie doby elektívnej operatívy, ktorá je závislá od našich technologických a personálnych kapacít,” uviedla hovorkyňa Fakultnej nemocnice Trenčín Ing. Martina Holecová.
Ako ďalej priblížila, v trenčianskej nemocnici čakajú pacienti na plánované operačné zákroky od približne troch týždňov do jedného roka podľa odbornosti, pričom kratšie čakacie doby evidujú v odboroch gynekológia, ORL, chirurgia a urológia. V prípade TEP pacienti čakajú na operáciu do jedného roka.
„Niektoré čakacie doby – napríklad v prípade oftalmologických pacientov, by sme dokázali skrátiť rozšírením
Zostáva vám 61% na dočítanie.