V zdravotníckom zariadení môže dôjsť ku konfliktom na rôznej úrovni. Od konfliktov medzi jednotlivcami, cez konflikty medzi skupinkami na jednej ošetrovacej jednotke, konflikty medzi oddeleniami až po konflikt medzi vedením zariadenia a odbormi. Vedenie zdravotníckeho zariadenia má záujem poskytovať kvalitnú zdravotnú a ošetrovateľskú starostlivosť za čo najnižšiu cenu, udržať čo najlepšie vzťahy s nákupcami zdravotnej starostlivosti - poisťovňami, dodržať minimálne personálne normatívy, za dodržania legislatívnych predpisov.
Zamestnanci môžu mať úplne odlišné záujmy, ako dobré pracovné podmienky, vyššie finančné ohodnotenie, či istotu udržania si zamestnania. Môže teda dochádzať k stretu záujmov, čo môže vyústiť do konfliktu. Rovnako ako v iných profesiách, aj v ošetrovateľstve sa stretávame s ľuďmi, ktorí sú nám podriadení, nadriadení a kolegovia na rovnakej úrovni. V prvom rade je to však pacient, s ktorým sme v kontakte najčastejšie. So všetkými z týchto skupín sa sestra môže dostať do konfliktných situácií. Dobré vzťahy na pracovisku ako aj dobré vzťahy s chorými, sú veľmi dôležité pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a preto je dôležité konfliktom predchádzať a už vzniknuté efektívne riešiť.
Typy konfliktov v ošetrovateľstve
Konflikty v ošetrovateľstve možno rozdeliť podľa typov, ktoré nám môžu pomôcť identifikovať príčinu a účastníkov konfliktu v ošetrovateľstve. Poskytujú nám návod, ako zasiahnuť.
Konflikty konkurenčných rolí – nastávajú keď jedna osoba plní okrem roly sestry aj iné roly, ako rolu študentky, manželky, rodiča, čo vyvíja tlak na jej čas, energiu a pozornosť. Každá sestra je spravidla niečia dcéra/syn, niekoho matka/otec a žije v nejakom partnerskom vzťahu, preto sa týmto konfliktom nedá vyhnúť.
Expresívne/inštrumentálne konflikty – vznikajú, keď sú sestry roz...
Zostáva vám 85% na dočítanie.