Mnohí pacienti nepoznajú svoje práva. Aj napriek tomu, že Charta práv pacientov presne definuje, na čo má pacient nárok, realita býva iná a v praxi dochádza k jej porušovaniu.
Informovala o tom prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) PhDr. Mária Lévyová.
Dodala, že za posledné štyri roky sa počet pacientov, ktorí vyhľadali právnu pomoc Asociácie na ochranu práv pacientov, zdvojnásobil.
Podnety
Pacientska poradňa asociácie riešila vlani 291 podnetov, čo je viac ako dvojnásobok v porovnaní s rokom 2019.
„V minulom roku sme v rámci poradne riešili najmä podozrenia z nesprávneho poskytnutia zdravotnej starostlivosti. Obracali sa na nás aj ľudia, ktorí nielenže spochybňovali postup lekárov, ale ich aj podozrievali zo zavinenia úmrtia svojich blízkych v dôsledku nesprávneho poskytnutia zdravotnej starostlivosti,“ uviedla JUDr. Radmila Strejčková z pacientskej poradne Asociácie na ochranu práv pacientov.
Pacienti a príbuzní sa tiež často dopytovali na právo nahliadať do zdravotnej dokumentácie či na právo na sprevádzajúcu osobu pri hospitalizácii.
„Veľkou témou boli tiež poplatky v ambulanciách, predovšetkým za vyšetrenia a objednania. Pacienti ich väčšinou uhradili a následne sa nás v poradni pýtali, či tak mali alebo nemali urobiť,“ spresnila.
Práva pacienta
Podľa Charty práv má pacient okrem iného právo podávať sťažnosti, ako aj právo na náhradu škody.
„V praxi sa tak často nedeje. Pacienti si nie sú istí, či a na koho sa môžu obrátiť, na druhej strane sú tu prirodzené obavy, že ak sa pacient ohradí voči postupu lekára, nebude ho mať kto ošetriť a liečiť,“ doplnila Mária Lévyová, prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov.
Pri podozrení na porušenie práv sa môžu pacient alebo jeho blízki obrátiť na bezplatnú pacientsku poradňu asociácie, ktorá ich v riešení problému nasmeruje.
Podľa JUDr. Strejčkovej je v prípade domnienok o nesprávnom poskytnutí zdravotnej starostlivosti alebo poškodení zdravia potrebné bezodkladne kontaktovať vedenie zdravotníckeho zariadenia a žiadať nápravy, a to písomnou formou.
Podnety na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sú až druhým krokom, keď sa pacient nedočká adekvátneho riešenia.
Ako postupovať
Poplatky a etika zdravotníckych pracovníkov v ambulanciách spadá do kompetencií príslušných Vyšších územných celkov, v ústavných zariadeniach Ministerstva zdravotníctva SR.
V otázkach priznania či výšky invalidného dôchodku sa podľa JUDr. Strejčkovej treba obrátiť na Sociálnu poisťovňu, v otázkach kompenzačných príspevkov na príslušný Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny.
„Ak pacienti nepochodia, odkazujeme ich až na samotné Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny,“ doplnila.
Hradenie liečby a výkonov či schvaľovanie liekov na výnimku zastrešujú zdravotné poisťovne.
„Výpadky liekov sú v uplynulých mesiacoch čoraz častejšie. Ak je pacientov liek nedostupný, môže sa o jeho dostupnosti a prípadnom dôvode výpadku informovať u svojho lekárnika, prípadne v Slovenskej lekárnickej komore, Štátnom ústave pre kontrolu liečiv alebo na Ministerstve zdravotníctva SR,“ upresnila prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov a dodala, že je dôležité výpadok lieku konzultovať aj s ošetrujúcim lekárom, ktorý rozhodne o ďalšej liečbe.
Aj povinnosti
Mária Lévyová taktiež upozornila, že pacienti majú nielen práva, ale aj povinnosti.
„Prvoradé je chrániť si vlastné zdravie, dbať na prevenciu a včasný záchyt ochorení, čo výrazne zvyšuje šance na úspešnú liečbu,“ zhrnula.
Podľa nej majú pacienti povinnosť dodržiavať liečebný režim pri práceneschopnosti či chrániť zdravie iných, ak majú prenosné ochorenie.
Právna pacientska poradňa Asociácie na ochranu práv pacientov je pacientom a ich blízkym k dispozícii bezplatne.
V právnych otázkach v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa na ňu môžu kedykoľvek obrátiť prostredníctvom stránky www.aopp.sk či už vyplnením online formulára, mailom alebo telefonicky.