Fakt: V postupe oplodnenia in vitro sa spermie a vajíčka oplodnia mimo tela a výsledné embryo alebo embryá sa prenesú do maternice. Hoci má zázračný prísľub, jeho miera úspešnosti je do značnej miery nesprávne pochopená. Štúdia s 8 194 ľuďmi z ôsmich krajín zistila, že takmer 90 percent dospelých, ktorí sa zúčastnili na prieskume, vedelo o oplodnení in vitro, ale menej ako jedna štvrtina z nich vedela o možnostiach úspechu tejto technológie asistovanej reprodukcie.Pixabay

Vedci určili gény, ktoré môžu za predčasnú menopauzu i neplodnosť

05.08.2021, 15:55
redred

Lepšia prevencia neplodnosti u žien a tiež odhalenie predčasnej menopauzy. Taký je cieľ rozsiahleho medzinárodného výskumu, do ktorého sa zapojilo až 180 vedeckých inštitúcií z celého sveta. Genetickou manipuláciou dokázali u myší dobu plodnosti významne predĺžiť.

Zastúpenie vo výskume majú aj vedci z Ústavu živočíšnej fyziológie a genetiky českej Akadémie vied (AV ČR). Výsledky zverejnil prestížny časopis Nature. Informovala o tom akadémia na svojej stránke.

Keď sa v nejakom stroji zlomí jedno koliesko, je rozumné celý mechanizmus zastaviť. Až keď sa závadná súčiastka opraví alebo vymení, možno stroj zase spustiť. Keby sme ho neodstavili a pracovali ďalej aj s poškodeným kolieskom, mohol by sa celý systém nenávratne zničiť.

Pomocou tejto analógie priblížila na webe AV ČR Lucia Knoblochová z Ústavu živočíšnej fyziológie a genetiky AV ČR dôležitú úlohu strážnych enzýmov CHK1 a CHK2.

Práca publikovaná v prestížnom časopise Nature identifikovala 290 génov, ktoré súvisia s nástupom menopauzy. Po narušení niektorých z nich dochádza k predčasnému starnutiu vajíčok, a teda ku skorému nástupu menopauzy a ukončeniu plodnosti.

Na základe zmeny niektorých z týchto necelých troch stoviek génov vedci dokážu odhadnúť kratší reprodukčný vek u žien.

Poškodená DNA

Úlohou spomínaných enzýmov CHK1 a CHK2 je odhaliť v oplodnenom vajíčku problematickú DNA a privolať na pomoc ďalšie enzýmy, ktoré sú schopné ju opraviť.

„Poškodenie DNA je vcelku bežný jav a v bunkách existujú enzýmy, takzvaní strážcovia, ktorí poškodenie odhalia, a to sa následne opraví,“ spresnila vedkyňa s tým, že ak by k tomu nedošlo, rizikom by boli vývojové poruchy alebo zánik oplodnených vajíčok, teda embryí.

Ak v embryu chýba napríklad strážny enzým CHK1, embryo poškodenie DNA neobjaví a vyvíja sa ďalej aj s chybnou DNA. Podľa AV ČR, kvôli tomu dochádza k zániku embrya, teda k neplodnosti. Zvýšená prítomnosť enzýmu CHK1 u myší, s ktorými vedci pracovali, v neskoršom veku zlepšia vyhliadky pre ich plodnosť.

Autori štúdie mali k dispozícii genetickú informáciu od asi 200 000 žien. Súčasne vedeli, kedy u nich nastala menopauza. Medzinárodný tím napríklad zistil, že zníženie aktivity génu CHEK2 vedie k oddialeniu menopauzy u žien o tri a pol roka.

Pri výskume vedci použili myši s upravenými génmi CHEK1 a CHEK2. Ukázalo sa, že po manipulácii s nimi dochádza k neskoršiemu starnutia vajíčok, a teda k predĺženiu plodnosti. Tieto poznatky by bolo možné aplikovať v centrách asistovanej reprodukcie.

Pomocou liečiv by sa aktivita týchto génov upravila, aby ženy mohli vyprodukovať zdravé vajíčka. Štandardné procedúry pri asistovanej reprodukcii by sa tak rozšírili o nové. Najprv je však, podľa vedcov, potrebné zistenie poriadne overiť.

Súvislosť s cukrovkou

V časopise Nature vedci uviedli, že skorší nástup menopauzy súvisí s vyšším rizikom ochorenia diabetu 2. typu, a taktiež môže spôsobiť horšiu štruktúru kostí a väčšie riziko zlomenín.

Na druhú stranu predčasná menopauza znižuje riziko rakoviny, ktorá súvisí s hladinou ženských pohlavných hormónov, teda napríklad vaječníkov alebo prsníka. Vedcom v Liběchove pomáha novo získaná špičková mikroskopická technológia SPIM, teda single planie illumination microscopy.

Odborníci ju upravili, aby bolo možné pozorovať vývoj vajíčok a embryí u cicavcov s väčšou presnosťou a po dlhšiu dobu. Výskum viedli vedci z Veľkej Británie, Španielska a Dánska.

Podľa vedcov z AV ČR, za posledných 150 rokov došlo k zdvojnásobeniu dĺžky života ľudí, doba nástupu menopauzy však u žien zostáva stále rovnaká, okolo 50 rokov.

Problémy s plodnosťou má v dnešnej dobe 15 až 20 percent párov v reprodukčnom veku. Z väčšej časti je problém na strane mužov.

Zhoršil sa životný štýl mnohých ľudí aj okolité prostredie. Medzi rizikové faktory patrí nadváha, užívanie drog vrátane tabaku či alkoholu, u žien sú to najmä neliečené gynekologické ťažkosti.

24. apríl 2024 18:46