V týchto dňoch uplynuli dva roky, od kedy sme zaznamenali na Slovensku prvý potvrdený prípad pacienta s ochorením Covid-19. Dva roky mimoriadne náročnej situácie zvýšili nároky aj na psychiatrickú a psychologickú starostlivosť.
„Čo všetko prinesie do našej duševnej pohody vojna a dennodenný pohľad na tisíce ľudí, ktorí si zachraňujú to najcennejšie, svoje vlastné ľudské životy. Prichádzajú pritom o svojich blízkych, o svoje domovy,“ informovala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice Monika Krišková.
Ako doplnila klinická psychologička z II. psychiatrickej kliniky Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice Milana Kovaničová, PhDr., CSc. H., každá náhla a nečakaná situácia predstavuje nárok na adaptačné mechanizmy a na aktiváciu nových postojových alebo informačných a emocionálnych reakcií.
„Udalosti, ktoré sa teraz okolo nás dejú, predstavujú vysokú záťaž pre každého z nás. Bez ohľadu na to, či je človek inak psychicky zdatný, alebo celkom iste pre psychicky zraniteľnejších ľudí, ako sú naši pacienti,“ spresnila.
Podľa zástupcu prednostu kliniky JUDr. MUDr. Ján Uhrin, MHA nám neostáva nič iné v tejto situácii, kedy je neďaleko nás vojna, ako sa naučiť v tejto situácii fungovať. „Zapojiť všetky svoje adaptačné mechanizmy, ktoré máme a ak tie vlastné nám už nebudú stačiť, na to sme tu my, ľudia, ktorí poskytujeme psychologickú a psychiatrickú pomoc,“ doplnil.
Skrátené čakacie lehoty a absolútny strach
„Na našich ambulanciách sú maximálne skrátené čakacie lehoty. Vo väčšom počte zapájame personál aj do ambulantnej starostlivosti, napriek komplikáciám, ktoré nám stále spôsobuje Covid-19. Každému, kto vyhľadá naše ambulancie, aj bez objednania, bude poskytnutá pomoc,“ vyzdvihol Ján Uhrin.
Rast napätia sa totiž dá, podľa neho očakávať. „Môžeme očakávať aj nárast bežného napätia v medziľudských vzťahoch v súvislosti s tým, že niekde visí niečo hrozivé, o čom nič nevieme, čo sme nikto nečakali. Zostávame pri tých slovách, že je to hrozné, je to neľudské a deje sa to blízko nás. Nikto nemôže vedieť, či to hrozné bude naozaj aj za dverami,“ vysvetlila Milana Kovaničová.
Ako upozornila hovorkyňa univerzitnej nemocnice v Košiciach, samotní utečenci sú ľudia v absolútnom strachu, úzkosti. Ľudia, ktorí utekajú.
Klinická psychologička, podľa nej taktiež ocenila, ako Slováci i Európania zareagovali, Európania, ako pomáhame utečencom. „Všetka tá forma pomoci, aktivizácia je potešiteľná, potešiteľné je ako rýchlo a pružne všetci zareagovali, reakcie vládnych a štátnych inštitúcií. Sledujeme to, aby sme mali informácie aj pre ľudí, ktorí nám budú volať na naše telefonické linky pomoci, aby sme im vedeli pomôcť a poradiť,“ prezradila Milana Kovaničová.
Pokojná situácia
Zatiaľ je, podľa Moniky Kriškovej situácia vcelku pokojná. „O pacientov, ktorí vyhľadali našu zdravotnú pomoc sa dokážeme postarať nateraz bez väčších komplikácií. Hrôzy vojny, existenčný strach sa však budú prehlbovať a pomoc psychológov, či psychiatrov bude oveľa viac potrebná,“ varovala.
Hoci nikto v súčasnosti nemá skúsenosť s pacientami s post traumatickou poruchou alebo akútnou stresovou reakciou vzniknutou v súvislosti s vojnovým konfliktom, keďže vojnové konflikty sa v našom regióne desaťročia nevyskytovali, primár Uhrín verí, že „tak ako nás zaskočila pandémia, a našli sme si postupne cestu ako pristupovať k pacientom, tak som si istý, že aj teraz nájdeme spôsob, ako ľuďom, ktorí nás budú potrebovať, pomôcť.“
Pomoc pre všetkých
„Zatiaľ nezaznamenávame nápor na linkách pomoci, avšak je pravdou, že nám už volajú pacienti s určitými psychickými ťažkosťami, ktorí vnímajú, že u nich dochádza k nárastu úzkosti. Pacienti, ktorí boli stabilizovaní a cítili sa vo všeobecnosti dobre, vnímajú tento konflikt a majú strach,“ pokračovala zdravotníčka, ktorá pomáha ľuďom na anonymných linkách pomoci UNLP.
Ako vysvetlila, volajú už aj ľudia, ktorí nepatria do skupinu psychiatrických pacientov, ale prejavujú sa u nich pocity stresu a strachu.
Volajúci pacienti zažívajú nadmernú úzkosť. Dôležité je každé slovo, každé odporúčanie, ktoré dostanú.
„Pre nás je prioritou, aby sa cítili bezpečne a aby zachovali pokoj. Snažíme sa s nimi komunikovať o ich emóciách, o ich pocitoch, aby všetko bolo vypovedané, aby sa necítili osamelo.
Tiež im vysvetľujeme, že je normálne, že sa v súčasnosti takto cítia, pretože je to nadmerne záťažová situácia a je to normálna reakcia na tieto podmienky, ktoré prežívame. Tým, že všetci pociťujeme neistotu a neviem, čo očakávať, všetci pociťujeme napätie,“ uzavrela.
Na linky pomoci košickej nemocnice môžu zavolať aj zdravotníci. „Ak majú pocit, že svoj súčasný stav nezvládajú, môžu vyhľadať pomoc na našich linkách. Je to anonymné a nie je hanbou požiadať o pomoc, keď ju ktokoľvek z nás potrebuje,“ zhrnula Monika Krišková.
Linky fungujú 24 hodín 7 dní v týždni NON STOP. Sú anonymné.
Kontakty sú dva: (+421) 055 6222323 alebo (+421) 055 6441155