StoryEditor

Sociálna pomoc sa u nás vybavuje komplikovane

11.02.2019, 23:00
Pacient nie je vždy dostatočne informovaný o diagnostických aj terapeutických možnostiach

Problémy onkologických pacientov sa pri boji s ochorením nekončia. Často zápasia s ďalšími sociálno-právnymi problémami, ktoré oni ani ich rodiny nevedia vyriešiť.

Ide o problémy týkajúce sa hmotnej núdze, finančných príspevkov či pracovných vzťahov. Lekár je špecializovaným odborníkom pre liečbu ochorenia – nemôže nahrádzať poradcu v sociálno-právnych otázkach.

Právnička JUDr. Katarína Fedorová, ktorá radí pacientom v sociálnej oblasti uvádza, že úlohou sociálnej starostlivosti je pomôcť pacientovi prekonávať sociálne a ekonomické prekážky, ktoré bránia úspechu liečby a po jej skončení pacienta podporiť v opätovnom začlenení do spoločnosti. „Sociálna starostlivosť na Slovensku plní túto úlohu len veľmi obmedzene,“ poznamenáva Fedorová.

Pomoc sa podľa nej vybavuje komplikovane, pacient je posudzovaný na rôznych úradoch podľa rôznych zákonov. „Len v oblasti ťažkého zdravotného postihnutia máme osemnásť rôznych príspevkov, s rôzne odstupňovanými hranicami príjmu. Čím je systém zložitejší, tým náročnejšie je rozhodovanie, tým ľahšie dochádza k chybám,“ uvádza právnička

Onkológ docent Štefan Korec priznáva, že komunikácia medzi lekárom a pacientom nie je v našich podmienkach ideálna, preto víta takéto poradenstvo.

„Na jednej strane tu máme internet, sociálne siete, reklamy, médiá a na druhej strane poskytovanie zdravotníckej starostlivosti systémom z minulého storočia. Tento rozpor vyúsťuje do konfliktu medzi poskytovateľom a príjemcom starostlivosti,“ hovorí Korec.

Dnešný pacient podľa neho vie, že má svoje práva, že si môže vybrať lekára. Má právo poznať svoju diagnózu aj prognózu. No často je to iba teoreticky.

„Pacient nie je vždy dostatočne informovaný o svojich diagnostických aj terapeutických možnostiach a len ťažko sa dokáže orientovať v záplave tisícov článkov na sociálnych sieťach. Chýba univerzálny dôveryhodný zdroj informácií,“ hovorí onkológ.

Ak aj pacient podľa neho pozná svoje práva a je informovaný o svojich možnostiach, narazí na realitu zastaraného systému. „Má rakovinu, má práva, ale systém ešte nedozrel,“ povedal s tým, že tu nastupujú rodiace sa podporné organizácie.

Sociálno-právna poradňa SOPO

Na webovej stránke www.sopo.sk nájdu pacienti zrozumiteľné a aktuálne informácie o invalidite, ťažkom zdravotnom postihnutí, sociálnych službách, pomoci v hmotnej núdzi, vrátane formulárov a vzorov. Pacienti a ich rodinní príslušníci sa môžu bezplatne poradiť s právničkou, telefonicky alebo prostredníctvom webového formulára. Informácie sú prispôsobené potrebám onkologických pacientov.

Právnička Fedorová tvrdí, že otázky do poradne sa najčastejšie týkajú invalidity a ťažkého zdravotného postihnutia. Pacientov zaujíma, či majú nárok na invalidný dôchodok, ako oň majú požiadať, a ako sa majú odvolať proti rozhodnutiu Sociálnej poisťovne. Ak už dôchodok poberajú, zaujíma ich, či a ako sa dá zvýšiť.

„Pacienti však neraz nevedia, na čo sa majú pýtať. Častá otázka preto znie: Zistili mi rakovinu, mám na niečo právo? Kam mám ísť? Preto je dôležité, aby mal pacient všetky potrebné informácie na jednom mieste, a aby mu mal kto poradiť,“ dodáva.

Pre starších alebo menej on-line zdatných pacientov sú pripravené korešpondenčné lístky s ofrankovanou obálkou. Sociálno-právny poradca následne odpovedá na otázky do piatich pracovných dní, v prípade využitia otázky poštou zašle odpoveď v zalepenej obálke. K dispozícii je aj konzultačná telefónna linka poradne, na ktorú sa môžu pacienti obrátiť v pracovných dňoch vo vyhradených hodinách.

menuLevel = 2, menuRoute = zdn/spravy, menuAlias = spravy, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
27. apríl 2024 04:53