StoryEditor

Veľká Británia vyhlásila boj proti obezite

24.08.2020, 00:00
Opatreniami chce vláda regulovať reklamu aj zľavové akcie na nezdravé jedlo

Pandémia ochorenia COVID-19 a jej dosahy sa stali pre britskú vládu zásadnou motiváciou na spustenie novej národnej stratégie proti obezite. V krajine sa vyskytlo doteraz takmer 326-tisíc prípadov tohto ochorenia a viac ako 41-tisíc úmrtí. Práve obezita znamená vyššie riziko ťažkého priebehu choroby a tiež vyššie riziko úmrtia. Jej riešenie na celonárodnej úrovni tak má byť pre obyvateľov spôsobom, ako sa s pandémiou lepšie vyrovnať.

Situácia

Po niekoľkých plošných opatreniach súvisiacich s pandémiou britská vláda na čele s premiérom Borisom Johnsonom sa zamerala na zvrátenie vývoja podielu obéznych osôb v populácii. Spúšťa tak kampaň s názvom Better Health, ktorej cieľom je motivovať verejnosť, aby dosiahla zdravú telesnú hmotnosť. Podľa vládnych štatistík 63 percent obyvateľov krajiny má buď nadváhu, alebo obezitu.

Národná zdravotná služba (National Health Service, NHS) na liečbu chorôb spojených s obezitou ročne vynaloží 6 miliárd libier. Ešte viac sa dosahy obezity ukázali v súvislosti s pandémiou COVID-19, keď riziko ťažkého priebehu ochorenia, rovnako riziko úmrtia, rastie spolu s nárastom telesnej hmotnosti. Podľa britskej vlády takmer 8 percent pacientov s ochorením COVID-19 hospitalizovaných v kritickom stave bolo morbídne obéznych. V celej britskej populácii ide takmer o 3 percentá obyvateľov.

Obezita je tak podľa vlády jednou z najväčších zdravotných kríz, ktorým krajina čelí. Ak chce prekonať pandémiu, musí súčasne riešiť aj obezitu svojich obyvateľov. „Ak každý z nás urobí svoj kúsok, môžeme znížiť naše zdravotné riziká a chrániť samých seba pred koronavírusom, rovnako ako pred preťažením NHS,“ uviedol britský premiér Boris Johnson.

Aj podľa ministra zdravotníctva a sociálnych vecí Matta Hancocka je pandémia dôvodom, prečo riešiť obezitu obyvateľov krajiny práve teraz. „Vieme, že obezita zvyšuje riziko vážneho priebehu a úmrtí v dôsledku ochorenia spôsobeného koronavírusom, preto je nevyhnutné, aby sme podnikli kroky na zvládnutie obezity, chránili tak NHS a zlepšili zdravie nášho národa,“ reagoval M. Hancock.

Britská vláda uviedla, že aktuálna pandémia je pre ňu motiváciou na spustenie najväčšieho programu s cieľom ovplyvniť obezitu veľkej časti populácie. Na rozdiel od iných stratégií však primárne necieli na deti a prevenciu obezity u nich, ale zameriava sa na dospelú populáciu, ktorú chce presvedčiť na zdravší životný štýl, lepšiu kondíciu i nižšiu váhu.

Zmeny

Vláda navrhla niekoľko opatrení. Jedným z nich je zákaz reklamy na potraviny s vysokým obsahom cukru, tuku a soli v televízii a online priestore pred 21. hodinou. Vláda totiž vychádza z analýzy Cancer Research UK zverejnenej v septembri 2019, podľa ktorej takmer polovica zo všetkých televíznych reklamných spotov zameraných na potraviny bola cielená na produkty s vysokým obsahom cukru, tuku a soli. Medzi 18. a 21. hodinou, teda v čase, keď televíziu najčastejšie sledujú deti, potom podiel týchto reklám vzrástol dokonca na 60 percent.

„Dôkazy ukazujú, že vystavenie reklamám na potraviny s vysokým obsahom cukru, tuku a soli môže ovplyvniť to, čo a kedy deti jedia, tak z krátkodobého, ako aj z dlhodobého hľadiska, keď vytvára už v mladom veku detské preferencie,“ uvádza britská vláda.

Uvedených potravín sa bude týkať aj ďalšie obmedzenie, a to zákaz zľavových akcií 1 + 1 zdarma. Tiež bude zakázané umiestňovať tieto potraviny pri pokladniciach a pri vchodoch do obchodov. Týmto opatrením chce vláda ovplyvniť skutočnosť, že práve Briti utrácajú za potraviny v akcii viac ako iné národy.

Majú sa tiež meniť požiadavky na značenie jedál v reštauráciách, najmä v reštauračných a kaviarenských reťazcoch. Len čo má spoločnosť viac ako 250 zamestnancov, bude jej povinnosťou uvádzať kalorickú hodnotu pokrmov, ktoré predáva vo svojich podnikoch. To by malo podľa vládnych predstáv viesť k tomu, že si ľudia budú schopní určiť zdravšiu voľbu pri výbere jedla. Zároveň vláda predpokladá, že keď sa bude uvádzať kalorická hodnota pri alkoholických nápojoch, klesne ich predaj i spotreba, pretože si ľudia uvedomia, koľko kalórií navyše takto prijmú. Podľa vládnych odhadov konzumácia alkoholu predstavuje až 10 percent kalorického príjmu, avšak britská verejnosť obsah kalórií v alkoholických nápojoch väčšinovo podceňuje.

Podpora

Ísť osobným príkladom sa rozhodol premiér Boris Johnson, ktorý prekonal ochorenie COVID-19 a musel byť hospitalizovaný na jednotke intenzívnej starostlivosti. V médiách sa premiér teraz viac objavuje v pohybe, či už na bicykli, alebo vonku v parku so svojím psom.

Podľa predsedníčky vedeckého výboru British Medical Association Dame Parveen Kumar táto inštitúcia už roky vyzýva na nový spôsob riešenia obezity, preto oceňuje, že sa vláda na tento krok odhodlala. „Teraz potrebujeme, aby bola táto stratégia čo najskôr realizovaná, a to spolu s prisľúbeným rozšírením služieb NHS, spolu s primeranými zdrojmi a finančnými prostriedkami, aby sa zabezpečilo, že tí, ktorí zápasia so svojou váhou, dostanú takú podporu, akú potrebujú a akú si zaslúžia,“ skonštatovala.

menuLevel = 2, menuRoute = zdn/spravy, menuAlias = spravy, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
26. apríl 2024 13:26