Študenti Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU chodia do školy len kvôli cvičeniam v laboratóriách. Inak sa učia dištančne.HN/ Pavol Funtál
StoryEditor

Pribúda vysokoškolákov s poruchami učenia, potrebujú nájsť vlastný spôsob štúdia

17.01.2022, 06:00
Autor:
ČTKČTK
Študentov často trápi strach. Boja sa, že niečo nezvládnu, že nemajú dostatok znalostí, ťažko hľadajú motiváciu, prípadne majú odpor na učenie on-line.

Pandémia koronaviru priviedla viac vysokoškolských študentov do psychologických poradní. Dôvodom nie sú iba depresie a úzkosti, ale aj problémy so štúdiom, často plynúce z porúch učenia.

Diagnostikovaných dyslektikov podľa štatistík ministerstva školstva na českých univerzitách dlhodobo pribúda.

Na Mendelovej univerzite v Brne je teraz pretlak záujemcov o psychologické služby. Niekoľko desiatok ich čaká, až na ne budú mať odborníci čas, informovala škola v tlačovej správe. 

„Jednou z kľúčových tém je aj téma štúdia a študijných ťažkostí, strachu zo zlyhania, strachu z dištančnej výučby a podobne,“ uviedla Veronika Matějková z Poradenského centra Mendelovej univerzity.  

Záujem o tréning študijných stratégií tam v čase pandémie stúpol pri individuálnych konzultáciách na štvornásobok. Skupinové kurzy sa vždy zaplnia do pár dní. 

Učenie premýšľať 

Študentov často trápi strach. Boja sa, že niečo nezvládnu, že nemajú dostatok znalostí, ťažko hľadajú motiváciu, prípadne majú odpor na učenie on-line.

Na začiatku spolupráce s odborníkmi sa musí zamyslieť nad študijnými návykmi a pomenovať svoje slabé a silné stránky. 

„Znalosť seba samého a procesu učenia, teda ako sa vlastne učím ja sám a aké mám schopnosti a možnosti, zvyšuje istotu a psychickú pohodu aj v skúškovom období,“ uviedla Matějková.

„Učíme študentov o učení premýšľať a využívať to, čo je pre ľudí s dyslexiou prirodzené, a to je vyššia miera kreativity, schopnosť drieť a hľadať vlastné cesty. Využívame predností a silných stránok každého študenta individuálne. Tým sa dostávajú od pasívneho prijímania služieb, ako je čas navyše, na aktívne konanie,“ popísala Matějková.  

Študenti si podľa nej napríklad môžu pretvoriť študijné materiály „k obrazu svojmu“. Používajú farby, obrázky, lepiace lístočky, prípadne si text upravia a zvýraznia tak, aby im lepšie vyhovoval. 

Pomáha jej pletenie  

Študentka zootechniky na agronomickej fakulte Veronika Kubešová v hodinách zoológie pletie, aby lepšie dokázala zacieliť pozornosť na prednášajúceho. Od základnej školy musí pri učení vynakladať nemalé úsilie, aby si všetko dobre zapamätala.

Rozptyľujú ju okolité ruchy, nedarí sa jej udržať koncentráciu. Študijné poradenstvo využíva od leta.

„Získala som už väčší pocit istoty. Viem, za kým ísť, čo môžem pri štúdiu využiť, čo mi pri učení funguje. Pre mňa je to kreatívna práca s tabletom, pletenie vo výučbe, časté prestávky, rozhovory so spolužiakmi, vlastné obrázky. Zlepšiť ešte potrebujem prokrastináciu a denný režim,“ popísala študentka. 

Dyslektici síce majú problémy pri konvenčnom spôsobe učenia, dyslexia však sama o sebe nemá súvislosť s hodnotou IQ.

Mozog ľudí s poruchou učenia pracuje inak, ale nie horšie. Veľa dyslektikov neskôr exceluje vo svete umenia i vedy.

 

menuLevel = 2, menuRoute = zdn/spravy, menuAlias = spravy, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
15. január 2025 12:16