Aká je momentálna situácia vo vašej nemocnici po druhej vlne?
V UNM sme v skutočnosti prekonali tri vlny pandémie. Prvá vlna vrcholila v novembri, druhá v januári a tretia v apríli. Dnes fungujeme takmer v normálnom režime. Starostlivosť o covidových pacientov zabezpečuje Klinika infektológie a cestovnej medicíny. Ostatné pracoviská slúžia pôvodnému účelu. Zdravotníci, ktorí pomáhali na covidových pracoviskách, sa vrátili späť a venujú sa tej istej práci ako pred pandémiou. Zoznamy pacientov čakajúcich na operácie počas pandémie narástli a my sa teraz snažíme odoperovať čo najviac pacientov. Nik však nemôže očakávať, že zdvojnásobíme produktivitu, pretože sme limitovaní kapacitou operačných sál a lôžok intenzívnej starostlivosti.
O koľko mesiacov sa predĺžili čakačky?
Priemerne sa čakacie lehoty predĺžili o 3 – 6 mesiacov. Aktuálne najviac pacientov čaká na ortopedické operácie – na výmenu bedrového kĺbu a výmenu kolenných kĺbov čaká v súčasnosti asi 900 pacientov. Na tieto operácie boli najdlhšie čakacie lehoty aj pred pandémiou. Dlhšie čakacie lehoty na operácie sú aj na Urologickej klinike (na operáciu čaká 340 pacientov), na Chirurgickej klinike dostávajú niektorí pacienti termín operácie až ku koncu roka. Prioritné a v súčasnosti naďalej najviac vykonávané sú operácie rôznych nádorových ochorení.
UNM je koncovou nemocnicou zameranou najmä na vysokošpecializovanú zdravotnú starostlivosť pri náročných a zriedkavých ochoreniach. Poskytujeme zdravotnú starostlivosť pacientom z celého Slovenska. Náročné, komplikované neodkladné stavy majú prioritu, a preto pacienti s jednoduchšími problémami musia niekedy čakať mnoho mesiacov.
Ako ste zvládli jednotlivé vlny pandémie?
Môžem povedať, že dobre. V UNM sme prvé kroky robili dávno predtým, ako prišla pandémia na Slovensko. V príprave na príchod pandémie sme sa riadili odporúčaniami najvyššej európskej autority – Európskeho centra na kontrolu ochorení (ECDC) a odporúčaniami a skúsenosťami zahraničných pracovísk, na ktoré pandémia udrela skôr (Taliansko, Španielsko, Veľká Británia). Opatrenia sme prijímali o niekoľko týždňov skôr, ako o nich rozhodli naše autority (ministerstvo zdravotníctva, Úrad verejného zdravotníctva, hlavný hygienik a pod.). Včasným rozhodnutiam a opatreniam, včasnej a dôkladnej príprave vďačíme za to, že nás pandémia nezaskočila.
Vývoj pandémie sme podrobne sledovali od jej samotného začiatku v Číne. Zhromažďovali a analyzovali sme všetky dostupné a relevantné informácie o ochorení, sledovali sme jej správanie a šírenie. Veľmi rýchlo sme si uvedomili, že keď sa pandémia rozšíri, nastane akútny nedostatok osobných ochranných prostriedkov (OOPP), a preto sme vo veľkom predstihu obstarali ich veľké zásoby, a to ešte za normálne ceny. Tento krok bol jeden z kľúčových, pretože nám umožnil po celú dobu chrániť našich pacientov aj zamestnancov. Naše zásoby nám dokonca umožnili pomô...
Zostáva vám 85% na dočítanie.