O príprave a manažovaní pacientov na očkovanie proti COVID-19 hovorí Mgr. Jana Šimová, ktorá pôsobí na úseku vzťahov s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti v zdravotnej poisťovni Dôvera.
V rozhovore sa dozviete:
- Ako vznikla myšlienka manažovať pacientov na očkovanie proti COVID-19
- Prečo boli objednaní pacienti, ktorí neboli chronickí alebo nespadali do skupín, ktoré mali byť prednostne zaočkované
- Ako následne prebiehala komunikácia s pacientom
- Koľkí z tých, ktorí sa nechceli zaočkovať, sa neskôr zaočkovali
- Aké výsledky priniesol sociologický prieskum
S očkovaním chronických pacientov sme sa rozbiehali na Slovensku pomalšie. Prešli sme si aj kauzami o prednostnom očkovaní a až neskôr sa začalo reálne hovoriť o očkovaní chronických pacientov. Niekde medzitým sa objavila iniciatíva zdravotnej poisťovne Dôvera a začala pacientov objednávať. Ako vznikla myšlienka manažovať pacientov na očkovanie proti COVID-19?
Vstúpili do toho dva aspekty. Jeden z nich je, že my sa dlhodobo venujeme chronickým pacientom, či sú to hypertonici, alebo diabetici. Vnímame, že sú to zraniteľné skupiny obyvateľov. Druhý aspekt sa týkal podnetov z praxe. Vtedy existovala vyhláška, ktorá umožňovala očkovanie chronického pacienta bez ohľadu na vek ako náhradníka na očkovanie. Keďže v tom čase objednávanie zabezpečovalo Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) výhradne na základe veku, vznikali rôzne situácie, ktoré vytvárali potenciál na zaočkovanie práve chronických pacientov v mladšom veku, no nikto im neponúkol riešenie.
Napríklad?
Objednaný pacient neprišiel na stanovený termín očkovania alebo boli prihlásené na očkovanie duplicitné rodné čísla, v niektorých prípadoch až fiktívne duše. Namiesto nich mohli prísť iní, flexibilnejší pacienti spomedzi chronikov. Prvé podnety na spoluprácu a lepšie využitie očkovacích kapacít prišli z VÚC-iek, ktoré vo veľkokapacitných očkovacích centrách očkovali veľký počet pacientov.
Ako som už vysvetlila, vznikali situácie, že im ostávali neminuté vakcíny a na poslednú chvíľu museli hľadať náhradníkov. No nemali databázu pacientov, lebo neboli klasickým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti, ktorý by mal prístup k databázam a mohol by si dopozvať najzraniteľnejších pacientov. Spolupráca s VÚC sa rozbiehala postupne. Najskôr prišla žiadosť, či župám nevieme zaslať zoznam...
Zostáva vám 85% na dočítanie.