Čo zmenila pandémia v ambulanciách zubných lekárov?
Zmeny nastali v sprísnení hygienického režimu zubných ambulancií a čiastočne v manažmente pacienta. Snažíme sa zabezpečiť chod ambulancií tak, aby sme napriek pandémii systematicky ošetrovali pacientov. Počas prvej vlny bol výpadok asi šesť týždňov, počas ktorých sa nerobili preventívne prehliadky ani plánované výkony. Teraz, počas druhej vlny, je situácia odlišná, kolegovia stále poskytujú komplexnú starostlivosť pacientom. Snažíme sa dobehnúť zameškané ošetrenia a súčasne robíme aj preventívne prehliadky, a to pri zvýšených hygienicko-epidemiologických opatreniach. Ak chceme zachovať kontinuálne poskytovanie zubno-lekárskej starostlivosti, súčasný stav je z dlhodobého hľadiska neudržateľný. Chceme bezpečne ošetrovať pacientov, ktorí majú plánované výkony, ale musíme pri tom rátať s tým, že sú tu pacienti v karanténe aj covidoví pacienti. Týchto pacientov pribúda. Aby sme znížili pravdepodobnosť nákazy, navrhujeme, aby títo pacienti boli ošetrovaní v špeciálnych ambulanciách, čo pomôže tomu, aby sa zubné ambulancie nestali ohniskami nákazy.
Počas prvej vlny bola otvorená kontajnerová zubná ambulancia pre pacientov s COVID-19 v Trnave. Existuje dnes dohoda o zriadení covidových ambulancií?
Nie, takáto dohoda neexistuje. Momentálne máme z niektorých vyšších územných celkov pokyny o nariadení práce, že máme ošetrovať v každej ambulancii úplne všetkých pacientov.
Považujete to za schodné riešenie?
Z pohľadu štátu je to určite najjednoduchšie riešenie. Ale treba si uvedomiť, že vo všetkých ambulanciách nie je možné splniť prísne štandardy. Mnohé ambulancie sú na poliklinikách, kde nie je možné zabezpečiť, aby sa infekčný pacient nestretol s neinfekčným pacientom. Problémov je viac a chceli by sme ich odstrániť práve zriadením špeciálnych infekčných ambulancií, na ktorých by slúžili zubní lekári a kde by bolo vytvorené zázemie, čo sa týka ochranných prostriedkov, aj kompletná dezinfekcia priestorov. Pri ošetrovaní karanténneho alebo covidového pacienta v bežnej zubnej ambulancii je nutné ambulanciu na takéto ošetrenie pripraviť, a následne po ošetrení musí dôjsť ku komplexnej sanácii priestorov, aby sme prostredie pripravili na ošetrenie ďalšieho pacienta tak, aby sa neinfikoval. Samozrejme, je to časovo aj finančne náročné.
Máte informácie o tom, koľko zubných lekárov sa infikovalo koronavírusom?
Žiadali sme tieto informácie od Úradu verejného zdravotníctva SR, ale neeviduje ich. No vieme, že v Prešove bola infikovaná jedna naša kolegyňa. ÚVZ zistil, že ošetrovala covidového pacienta. Je na škodu, že v rámci pandémie nám ezdravie neposkytuje automaticky jednoduchým a zrozumiteľným spôsobom informáciu, či pacient nie je pozitívny, či nie je v karanténe. Aj keď pred ošetrením robíme vždy epidemiologickú anamnézu, je tu riziko, že pacienti k tomu nepristupujú zodpovedne a nehovoria vždy pravdu.
Počas prvej vlny pandémie zaviedli zdravotné poisťovne príplatkové výkony pri ošetrovaní covidových pacientov. Ako je to teraz?
Sme v štádiu rokovaní. To, čo poisťovne štandardne ponúkali, je asi 5 eur za ošetrenie covidového pacienta. Je to nereálna cena. Za reálne považujem, ak by bol tento zvýšený náklad uhrádzaný za každého ošetreného pacienta, nielen za covidového. U covidových pacientov sa musia používať špeciálne ochranné prostriedky a režim je striktný. Vykalkulovali sme cenu na 100 eur. Je to náklad na bežnú ambulanciu. Ak by boli covidoví pacienti ošetrovaní v infekčnej ambulancii, tam sme schopní ošetriť v tom istom oblečení viacerých pacientov, čo znižuje aj náklady na OOPP a dezinfekciu. Samozrejme, lekár tam nemôže ísť pracovať bez predchádzajúceho nácviku. Dn...
Zostáva vám 85% na dočítanie.