Bratislavský kraj v posledných mesiacoch prezentoval kritické postoje k situácii v zdravotníctve. Hovorili sme o tom s lekárom Bratislavského samosprávneho kraja MUDr. Valeriánom Potičným.
Boli impulzom na vaše pomerne kritické vystúpenia problémy, ktoré spôsobil poskytovateľom i pacientom tzv. poplatkový zákon?
Novela zákona 577/2004 o rozsahu zdravotnej starostlivosti, ako hovoríte, poplatkový zákon, veľmi vyostrila situáciu. Predtým, ako nadobudla účinnosť a poplatky v ambulanciách fungovali, dostávali sme pomerne málo sťažností.
Po prijatí novely poplatkového zákona počet sťažností jednoznačne narástol a museli sme tejto problematike venovať oveľa viac aj vzhľadom na to, že novela bola urobená nejednoznačne a umožňovala rôzne výklady...
A neboli sme na Slovensku sami, nevedeli to lekári, pacienti, ale ani župy, ktorým sa zoznamy poplatkov dostávali na stôl. Treba otvorene povedať, že situácia nebola jednoduchá a jednoznačná a vzhľadom na nejasné znenie zákona sme často nevedeli zaujať jednoznačné stanovisko.
Hľadali ste odpovede u autora novely, teda na ministerstve zdravotníctva?
Samozrejme, že sme sa pýtali, ako konkrétnu situáciu riešiť. Bohužiaľ, v niektorých prípadoch nám nevedelo ani ministerstvo podať jednoznačný výklad svojej vlastnej novely. Pritom je to záležitosť týkajúca sa prakticky každého občana, pretože buď sám lekárov navštevuje, alebo má v blízkom okolí niekoho, kto k lekárom kvôli svojmu zdravotnému stavu chodí.
Spomínali ste rast počtu sťažností. Na čo sa ľudia najčastejšie sťažovali?
Sú to dve skupiny sťažností. Prvá – objavili sa nové poplatky a niektoré skutočne až bizarné, ako ten povestný poplatok za nespolupracujúce dieťa v ambulancii, či infekčný poplatok alebo poplatok za prevádzku ambulancie.
Pacienti sa sťažujú, že platia za niečo, za čo by sa podľa ich názoru platiť nemalo. Druhá – vo veľkej väčšine sa cena už používaných poplatkov zvýšila. Má to aj svoje racionálne odôvodnenie, veď príjmy ambulancií novela v niečom oklieštila.
Zdravotné poisťovne na situáciu nereagovali, teda nekompenzovali poskytovateľom výpadky príjmov zvýšením platieb. Lekári zákonite hľadali a hľadajú možnosti, ako pokryť výpadky príjmov a poplatky vyberať naďalej.
Ministe...
Zostáva vám 85% na dočítanie.