Zdravotné poisťovne v rámci pilotného projektu skríningu kolorektálneho karcinómu už rozposlali 20 tisícom poistencov test na okultné krvácanie. Kedy bude známe, koľkí z nich si test spravili?
Ťažká odpoveď. Vytýčili sme si termín koniec októbra.
Prečo ste sa rozhodli spustiť pilot práve v januári?
Ľudia si na Nový rok zvyknú dávať rôzne predsavzatia, preto rátame s tým, že tendencia urobiť si test bude vyššia. Ak by sa program spustil napríklad v júni, bolo by to zbytočné, pretože počas prázdnin a dovoleniek sa takými vecami nikto nebude zaoberať. Rátame s tým, že počas prvého polroka sa nájde maximum ľudí ochotných test si urobiť.
Podľa čoho sa vyberali pacienti do pilotného projektu?
Existujú určité epidemiologické kritériá, ktoré sme museli dodržať. Jednak veľkosť vzorky na počet obyvateľov, zastúpení tiež museli byť muži aj ženy podľa toho, ako sa demograficky prirodzene vyskytujú v jednotlivých krajoch, zohľadnili sme ich tiež podľa toho, či bývajú v meste alebo na vidieku, a dokonca sme to prepočítavali aj podľa päťročných intervalov, pretože i tam sú veľké rozdiely. Myslím, že z metodologickej stránky to bolo pripravené dobre, obsiahli sme celé Slovensko. Takže tie výsledky, hoci je s tým viac roboty a bude to drahšie, budú reprezentatívne.
Keď vás tak počúvam, muselo s tým byť veľmi veľa práce. Ako dlho ste to pripravovali?
Pripravovali sme to od roku 2014, robilo sa na tom dva-tri roky. Potom to nevyšlo z rôznych dôvodov, ktoré by som už nerád komentoval. Bolo však šťastím, že na MZ SR sa dostali ľudia, napríklad na pozíciu štátneho tajomníka, kde je onkológ, ktorým to nebolo treba vysvetľovať a bolo jasné, že treba s tým pohnúť. Pretože zbytočne strácame životy, a u kolorekta zvlášť, pretože toto ochorenie by vôbec nemuselo existovať, a tiež sa strácajú peniaze.
Nebol problém presvedčiť aj zdravotné poisťovne, aby do toho išli?
Už to nebol problém, pretože už aj ony videli, že sa tomu nevyhnú. Navyše, zákon o ochrane osobných údajov je už prísny a ony ako jediní vlastníci databáz, pričom ich nikomu nesmú dať, do toho musia ísť. A pochopili, že konkurencia nekonkurencia, v tomto prípade musia ťahať za jeden povraz.
Čo by ste považovali za úspech vy, akú návratnosť testov?
Tam je to jednoznačné, 50 a viac percent. Je to všeobecne akceptov...
Zostáva vám 85% na dočítanie.