Aktuálna pandémia priniesla na Slovensku širšie využívanie telemedicíny. Niektorí lekári síce svoje ambulancie zatvorili, ale časť zdravotníkov komunikovala so svojimi pacientmi telefonicky alebo online. Aká bola v tomto smere situácia v USA? Používali lekári viac telemedicínu?
Samozrejme, veľmi, a nielen lekári. Vo všeobecnosti iba esenciálne, nevyhnutné lekárske odbory ostali otvorené, ako napríklad pohotovosti. Lebo táto zdravotná starostlivosť sa nedá robiť cez telefón, ale všetky ostatné odbory starostlivosť, ktorú mohli, presunuli na telemedicínu. S tým, že aj u lekárov a kliník či nemocníc, ktorí ju predtým nevyužívali, sa počet takých rozhovorov za deň vyšplhal z nuly aj na 5-tisíc.
Vedeli by ste povedať, čo sa využívalo?
Používali napríklad Microsoft Teams. Je to veľmi efektívne v tom, že keď lekár chce pacienta aj vyšetriť, dá sa to jedine cez kameru, alebo keď chce odprezentovať výsledky CT, MR, je ich možné zdieľať s pacientom a vysvetliť mu to, čo by vysvetlil aj v ordinácii. Takže veľa, a nielen lekárov, ale aj iných zdravotníckych pracovníkov prešlo na telemedicínu.
Napríklad aj fyzioterapeut vie ukázať a vysvetliť pacientovi cez kameru cviky, ako ich má robiť. Dajú sa využívať aj online poradne pre matky, keď sa napríklad dieťa neprisaje, dá sa ukázať cez telemedicínu, ako na to. Zdravotná sestra poukazuje, vysvetľuje na figuríne. Všetko, čo sa dalo ukázať, sa presúvalo na telemedicínu.
Myslíte si, že telemedicína sa bude používať naďalej?
Všetko, čo nebolo akútne, sa robilo cez telemedicínu. Tento prístup niektoré nemocnice a kliniky teraz objavili a podľa mňa sa to bude aplikovať naďalej, hlavne v tých situáciách, pri ktorých nie je nevyhnutné prísť k lekárovi. Pri niektorých všeobecných veciach nemusí byť lekár osobne. Aj firmy vynaložili väčšiu námahu do toho, aby vyvinuli bezpečnostné protokoly, ktoré dodržiavajú HIPAA complia...
Zostáva vám 85% na dočítanie.