Štátne orgány a orgány samosprávy tvoria verejnú správu. Zdanlivo táto premisa vzťahu orgánov štátnej správy a samosprávy môže vyvolať dojem o jednote ich záujmov a cieľov. Jednota je však len zdanlivá.
Zjednodušene možno povedať, že čím je spoločnosť demokratickejšia, tým je väčšia dôvera štátu v schopnosť samosprávneho riadenia verejných funkcií, a tým je menšia moc štátnych orgánov, personifikovaná do moci štátnych úradníkov.
Čím viac právomoci majú orgány samosprávy, tým menej jej majú úradníci. Dielo R. Zajaca Zákonom dané postavenie profesijných organizácií v zdravotníctve sa zjavne nepáčilo ministrovi zdravotníctva Rudolfovi Zajacovi, keď inicioval návrh zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, ktorého jedným z hlavných počinov bolo zrušenie povinného členstva v stavovských organizáciách v zdravotníctve.
Cieľ bol jasný - oslabiť postavenie stavovských organizácií a posilniť riadiacu a kontrolnú činnosti vtedajšieho ministerstva aj vytvorením ÚDZS s ambíciou dohľadu nad odbornosťou a kvalitou zdravotnej starostlivosti.
R. Zajac zrejme dúfal, že zdravotníci, ale predovšetkým lekársky stav je taký deprimovaný, že húfne opustí stavovské organizácie. Ambíciu zvýšenia osobnej moci a presadenia vtedy navrhovanej reformy zdravotníctva oslabením zákonného postavenia stavovských organizácií, žiaľ, poslanci parlamentu prehliadli a schválili návrh, rušiaci povinné členstvo v stavovských organizáciách.
Poslanci akoby nepochopili samotný zmysel zákona. Teda, že zákonom sa zriaďujú stavovské organizácie, na ktoré sa prenáša výkon verejných funkcií, ale súčasne ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.