19.10.2021, 07:00

Čo majú spoločné gaštany a vlašské orechy? Zlepšujú funkciu mozgu, znižujú i riziko infarktu

  • Gaštany majú toľko céčka ako citrón. Podporujú i funkciu mozgu. Pamäť zlepšuje aj pravidelná konzumácia orechov. Môžu tiež pomáhať v spomalení progresu Alzheimerovej choroby.
  • Pravidelná konzumácia vlašských orechov aspoň za hrsť denne znižuje riziko infarktu až o polovicu. Aj gaštany prispievajú k podpore zdravého srdcovo-cievneho systému.
Čo majú spoločné gaštany a vlašské orechy? Zlepšujú funkciu mozgu, znižujú i riziko infarktu
Zdroj: Francesco Paggiaro Pexels

Od septembra do decembra, najmä počas Vianoc sú gaštany a vlašské orechy neoddeliteľnou súčasťou lahodných a aj zdravých dobrôt.

Zdroj: Railijs Bitans Pexels

Jedlé gaštany majú dokonca toľko céčka ako citrón. Bohaté sú tiež na vitamín C a vitamíny skupiny B. Nájdeme v nich i minerály ako draslík, meď, horčík a vlákninu, tá zas pomáha pri zápche. Informoval o tom na sociálnej sieti Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava hlavné mesto.

„Gaštany sú spomedzi orechov bohaté na vitamín C, hoci tepelnou úpravou sa časť jeho množstva stratí. Vitamín C a ďalšie látky nachádzajúce sa v gaštanoch, ako je meď, pomáhajú posilňovať náš imunitný systém,“ vysvetlila doktorka Šranková z poradne zdravia regionálneho úradu.

Gaštany, podľa nej, prispievajú k podpore zdravého srdcovo-cievneho systému tým, že draslík a horčík nachádzajúce sa v nich, pomáhajú regulovať krvný tlak.

Tajomstvo vitamínov v gaštanoch

Ako ďalej spresnil regionálny úrad na svojom Facebooku, konzumáciou gaštanov podporujeme zdravú funkciu mozgu, keďže gaštany sú bohaté na vitamíny skupiny B, ktoré sú priamo spojené so správnym neurologickým vývojom. Okrem toho draslík pomáha zvýšiť prietok krvi do mozgu a podporuje tak zdravie nervového systému.

Gaštany sú dobré aj pre zdravie našich kostí, keďže meď je mimoriadne dôležitá pri absorbovaní železa, ktoré je nevyhnutné pre rast a vývoj kostí a horčík je potrebný na podporu ich minerálnej hustoty.

„Gaštany môžu taktiež pomáhať pri kontrole hladiny cukru v krvi. Hoci gaštany obsahujú väčšie množstvo sacharidov, vláknina v nich obsiahnutá zaisťuje, že telo sacharidy vstrebáva pomaly a tým pomáha zabrániť prudkému nárastu hladiny cukru v krvi,“ spresnil Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava hlavné mesto.

Zástupcovia úradu však zdôraznili, že priveľa gaštanov môže zdraviu prospešným účinkom zabrániť.

Úrad taktiež upozornil, že surové gaštany obsahujú vysoký obsah trieslovín, čo môže u tých, ktorí sú na ne citliví spôsobiť tráviace problémy ako podráždenie žalúdka či nevoľnosť alebo iné komplikácie, najmä u ľudí s ochorením pečene alebo obličiek. Preto odporúča ich tepelne upraviť.

Pečené jedlé gaštany sú najobľúbenejšie, avšak tiež sa bežne kandizujú, varia či používajú na múku na výrobu chleba. Gaštany sa pridávajú i do šalátov, plniek, polievok či dezertov.

Gaštany sú plody gaštanu jedlého, ktorý patrí do rodu Castanea. Existuje viacero druhov gaštanu jedlého, ako napríklad americký gaštan, čínsky gaštan, japonský alebo kórejský gaštan a európsky gaštan.

Za hrsť vlašských orechov

Zdroj: Wallace Chuck Pexels

Vlašské orechy ľudstvo pozná už tisícky rokov. V rímskej ríši bol orech zasvätený bohu Jupiterovi a odtiaľ i pochádza latinský názov Juglans- jovis glans - Jupiterov žaluď.

Podľa Regionálneho úradu verejného zdravotníctva Bratislava hlavné mesto, vlašské orechy sú výborné pre chorých na srdce, kde sú prítomné mastné kyseliny. Tieto tvoria primárny zdroj energie pre srdcové bunky a vitamín B1 podporuje svalové funkcie.

Z viacerých výskumov bolo dokázané, že „pravidelná konzumácia orechov aspoň za hrsť denne znižuje riziko infarktu až o polovicu,“ priblížila Zuzana Klinčáková, vedúca odboru podpory zdravia regionálneho úradu v hlavnom meste.

Ako dodala, štúdia u seniorov potvrdila, že pravidelná konzumácia orechov výrazne prispievajú k zlepšeniu pamäte, pomáhajú zlepšovať mozgové funkcie, môžu pomáhať v spomalení progresu Alzheimerovej choroby. Sú teda významnou potravou pre mozog, najmä pre ich obsah esenciálnych mastných kyselín, leticínu, fosforu a vitamínu B6.

Orechy taktiež znižujú hladinu cholesterolu, riziko arteriosklerózy a infarktu.

„Sú veľmi prospešné pre ľudí trpiacich cukrovkou pre ich nízky obsah uhľohydrátov a vysokej nutričnej hodnote. Mali by ich preto pravidelne konzumovať najmä tí, ktorých trápia srdcovo-cievne ochorenia, pri hrozbe infarktu alebo po jeho prekonaní,“ zhrnul na Facebooku Regionálny úrad verejného zdravotníctva Bratislava hlavné mesto.

Vlašské orechy zlepšujú duševnú výkonnosť a navracajú rovnováhu nervovej sústavy, a preto by ich mali jesť prevažne študenti a duševne pracujúci ľudia, ktorých trápi depresia, stres a podráždenosť.

Vlašské orechy obsahujú aj bioaktívne látky ako sú fytosteroly, gamatoferol, omega 3 mastné kyseliny a rôzne antioxidačné polyfenoly, ktorým sa pripisujú protirakovinové účinky.