StoryEditor

Aktuálne

28.08.2003, 00:00

Vzdelanie je osobné vlastníctvo
Mení sa filozofia fungovania školy ako takej. Zatiaľ čo doteraz sa školstvo financovalo predovšetkým preto, aby kvalifikovaný absolvent túto investíciu "vrátil" svojej vlasti v podobe kvalifikovanej práce a produkcie HDP. Odteraz bude školstvo pripravovať svojich absolventov pre celý európsky trh práce a vzdelanie sa stáva osobným vlastníctvom občana tak, ako je to v ostatných krajinách Európskej únie. (pj)

Zmeny v legislatíve
V novom školskom roku sa očakávajú zásadné zmeny v oblasti školskej legislatívy. V súčasnosti je rozpracovaný návrh nového školského zákona, zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a zákona o financovaní školstva. V nich by sa mali prejaviť viaceré zmeny, z ktorých časť možno považovať za pozitívne, ale časť nekorešponduje s európskymi trendmi. (pj)

Objektivizovať finančné toky
Možno oceniť prípravu zákona o financovaní školstva v ktorom sa prechádza od financovania školy podľa počtu tried na financovanie na žiaka. Systém by mal objektivizovať finančné toky peňazí pre jednotlivé školy. Dôležité je, aby výpočty finančných prostriedkov na žiaka boli objektívne (pj)

Koľko a kam?
Slovensko je ešte stále v etape hospodárskej nedostatočnosti a politici prichádzajú s návrhom financovať súkromné školstvo (teda aj cirkevné), ako keby sme boli na špici ekonomiky v Európe. Markantne tento problém vystúpi do popredia, ak si uvedomíme, že na školstvo ide práve pre finančnú nedostatočnosť štátneho rozpočtu iba cca 3,5 % z HDP. (pj)

Nezáujem politikov
Školstvo sa celkovo ocitlo na chvoste záujmu politikov a verejnosti. V roku 2003 uplynulo 50 rokov od prvých osláv profesijného sviatku učiteľov, teda Dňa učiteľov a 135 rokov od prvých maturít v slovenskom jazyku. Žiadna inštitúcia, ale ani politik, dokonca ani samotný minister školstva, takéto významné udalosti nepostrehli. (pj)

Neefektívnosť prípravy
Na Slovensku 30 až 40 % absolventov stredných škôl končí v priemere na úradoch práce. Situácia je, samozrejme, odlišná v jednotlivých krajoch, ale číselné údaje o počtoch nezamestnaných absolventov sú alarmujúce. Znamená to totiž, že viac, ako tretina absolventov sa neefektívne 3 či 4 roky pripravovala na profesijnú dráhu v oblasti, ktorá je neperspektívna či dokonca nežiaduca na trhu práce. (pj)

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
19. apríl 2024 00:35