Ministerstvo zdravotníctva má do konca roka preskúmať súčasný stav odmeňovania zdravotníckych zamestnancov, najmä lekárov a sestier, a navrhnúť spôsob zohľadnenia výkonnosti a kvality v systéme odmeňovania. Ide o analytickú úlohu rezortu, ktorú odporúča Implementačná jednotka (IJ) Úradu vlády SR s termínom do 31. 12. 2019. „IJ opakovane od svojej prvej implementačnej správy odporúča zrušiť platový automat a nastaviť nové pravidlá na odmeňovanie zdravotníckeho personálu,“ píšu vládni analytici v Súhrnnej implementačnej správe za rok 2018. Ministerstvo zdravotníctva reaguje na možné zrušenie platového automatu slovami hovorkyne Zuzany Eliášovej: „Je to model, ktorý si vyžaduje ďalšie diskusie.“
Platový automat sa stal súčasťou legislatívy v súvislosti s podpisom memoranda medzi vládou a lekárskymi odbormi po štrajku lekárov koncom roka 2011. Odmeňovanie zdravotníkov je postavené na konkrétne stanovenom násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR spred dvoch rokov. Základná zložka mzdy v roku 2019 vychádza z priemernej mzdy za rok 2017. Štát zákonom určuje minimálne mzdy zdravotníckych pracovníkov v ústavných zariadeniach bez ohľadu na to, či ide o súkromných, alebo o verejných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Nedostatky
Tento systém odmeňovania má podľa Revízie výdavkov na zdravotníctvo z minulého roka niekoľko nedostatkov. „Nemocnice by mali byť schopné so zdravotnými poisťovňami vyjednať aspoň rast úhrad, ktorý by zodpovedal zákonnému nárastu ich personálnych nákladov (platový automat a sociálne balíčky). V prípade, že sa tak nestane, ich hospodársky výsledok sa zhoršuje. Legislatíva nemocniciam určuje rast nákladov, ale diskusiu o výnosoch ponecháva na zdravotné poisťovne a existenciu prospektívnych rozpočtov,“ upozorňujú analytici v revízii a odvolávajú sa na odporúčania OECD, aby mzdy lekárov neboli viazané na priemernú mzdu v krajine. „Zrušenie platových automatov a prechod na nový systém s väčším dôrazom na odmeny za výkony a ich kvalitu by mohli priniesť vyššiu hodnotu za peniaze, teda nárast kvality pri zachovaní celkových výdavkov na mzdy,“ uvádzajú.
Stabilizácia
Riaditeľka IJ Ing. Miriama Letovanec v rozhovore pre Zdravotnícke noviny (ZdN č. 17, 25. 4. 2019) tvrdí, že platový automat možno dobre slúžil v roku 2011, ale v roku 2018 stráca opodstatnenie. „Pri hodnotových opatreniach je dôležité hovoriť jednak o stabilizácii personálu, ale zároveň aj o ohodnocovaní na základe výkonu alebo na základe dosahovaných výsledkov. Pretože keď všetkým plošne zdvihnete platy rovnakým spôsobom, strácajú vaši zamestnanci motiváciu. Boli by sme radi, ak by sa začala iniciovať diskusia o tom, aký model odmeňovania je najvhodnejší pre zdravotnícky personál. Lebo jedna vec je jeho stabilizácia, ale druhý element je ich motivácia, aby neodchádzali zo Slovenska, aby ostávali pracovať doma,“ objasňuje.
O neudržateľnosti platového automatu v zdravotníctve je presvedčený aj analytik INEKO Dušan Zachar.
Nesúhlas
Zástupcovia lekárskych aj sesterských odborov so zrušením platového automatu zásadne nesúhlasia. „Pri nedostatku sestier a ich preťažovaní nás uráža, ak niekto tak neodborne napáda, že máme nárok na priemernú mzdu v hospodárstve spred dvoch (!) rokov, a aj to nie všetky – zákonné koeficienty základnej zložky mzdy sú 0,89- až 1,1-násobok priemernej mzdy podľa vzdelania. Robotníci majú tiež zavedenú minimálnu mzdu. Nezaslúžia si sestry a pôrodné asistentky v čase ich veľkého nedostatku aktuálny priemerný plat Slováka?“ argumentuje predsedníčka Odborového združenia sestier a pôrodných asistentiek Mgr. Monika Kavecká, MHA, MPH. Pripomína, že sestry sú často preťažené nedodržiavanými personálnymi normatívmi a poukazuje aj na nedôstojné pracovné podmienky. „Je výsmechom do tváre tých z nás, ktoré pri pacientoch ešte zostali, že niekto otvára tému trhu v zdravotníctve, ktorý nefunguje, a výkonov či kvality bez toho, aby presne pomenoval parametre a spôsob ich hodnotenia. Takéto neodborné vyjadrenia spôsobujú odchody ďalších sestier zo systému,“ varuje predsedníčka odborov.
Komentuje MUDr. Peter Visolajský, prezident Lekárskeho odborového združenia
Ak štát garantuje Ústavou SR všetkým svojim občanom medicínu na istej úrovni, musí zabezpečiť aj dostatok personálu v nemocniciach, toto dokáže len zákonnou garanciou minimálnej mzdy lekára v nemocnici. Garancia minimálnej mzdy nijako nebráni vedeniu nemocnice odmeňovať personál nad toto minimum. Tak ako minimálna mzda neznamená, že všetci obyvatelia štátu zarábajú len túto minimálnu mzdu, tak je nezmysel tvrdiť, že garancia minimálnej mzdy lekára obmedzuje vedenia nemocníc odmeňovať lekárov nad toto minimum.
Ak sa máme sporiť s vládnymi analytikmi, kto má pravdu, tak je podstatné sa pozrieť, ako to vyzeralo pred týmto zákonom a ako to funguje v zahraničí. Pred týmto zákonom bol plat neatestovaného lekára v nemocnici 683 eur v hrubom, u atestovaného 880 eur. Personálne boli nemocnice pred kolapsom a inšpektorát práce len pri náhodných kontrolách v nemocniciach konštatoval takmer tisíc pochybení za rok v dodržiavaní limitov nadčasov či odpočinku po práci, čo bol objektívny dôkaz nedostatku lekárov. Bol tento stav osožný pre pacienta? Práve táto situácia vyústila do hromadných výpovedí lekárov v roku 2011 a núdzového stavu, ktorý sme predtým zažili len počas vojny.
Čo sa týka zahraničia, tak podobné garancie minimálnej mzdy lekára či sestry sú v západnej Európe bežné. Rovnako sú minimálne mzdy garantované na Slovensku u sudcov, prokurátorov a poslancov parlamentu, aj učitelia či štátni zamestnanci majú platové tabuľky. Je zvláštne, že analytici Implementačnej jednotky Úradu vlády SR neodporúčajú zrušenie tejto garancie pri týchto profesiách.
Na druhej strane títo analytici nenavrhnú konkrétnu alternatívu k zrušeniu garancie minimálnej mzdy. Čo podľa nich znamená „výkonnosť či kvalita lekára“? Ako ju chcú kvantifikovať? Aké kritériá navrhujú? V ktorej krajine to funguje, ako oni navrhujú? Na druhej strane stanovenie minimálnej mzdy lekára prinieslo nemocniciam jasnú kvantifikáciu osobných nákladov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a teda vedia jasne argumentovať, koľko stojí liečba danej diagnózy, čo je základný predpoklad pre DRG systém. Stanovenie minimálnej mzdy lekára zvýhodnilo nemocnice vo vyjednávaní s poisťovňami i so štátom. Toto pred zákonnou garanciou mzdy nebolo možné.
Zákon prijali poslanci, pretože sa k tomu vláda SR zaviazala po dohode s lekármi v roku 2011. Ak by sa tento zákon zrušil, budeme to vnímať ako porušenie dohody zo strany vlády, čo by znamenalo, že by sme sa vrátili do patovej situácie z roku 2011. V neposlednom rade aj samotné ministerstvo zdravotníctva i zástupcovia nemocníc priznávajú, že bez tejto zákonnej garancie mzdy lekára by nemocnice personálne už skolabovali, pretože dopyt po lekároch zo zahraničia je obrovský.