01.06.2021, 14:24 Aktualizované dňa 01.06.2021 o 15:48

Varovanie právnika: Za škodu spôsobenú Sputnikom V môžu byť aj tak zodpovední lekári

Podľa experta na medicínske právo nie je vylúčené, že lekári budú nakoniec niesť zodpovednosť za prípadné škody na zdraví pacienta.

Varovanie právnika: Za škodu spôsobenú Sputnikom V môžu byť aj tak zodpovední lekári
Zdroj: TASR/AP

Slovensko už spustilo čakáreň na očkovanie Sputnikom V cez portál korona.gov.sk. Očkovať sa bude v každom kraji v jednom meste.  

V súvislosti so spustením očkovania vakcínou Sputnik V na Slovensku by mali byť poskytovatelia zdravotnej starostlivosti obozretní. Podľa právnika JUDr. Ivana Humeníka z advokátskej kancelárie h&h PARTNERS nie je vylúčené, že nakoniec oni budú niesť zodpovednosť za prípadné škody na zdraví pacienta vyvolané po očkovaní touto vakcínou.

Dôvodom je podľa neho súhra v podobe zle formulovanej zodpovednosti štátu za škody spôsobené Sputnikom V, nesprávne identifikovanej očkovacej látky v povolení ministerstva zdravotníctva z 1. marca 2021 a nejasného vzťahu medzi núdzovým stavom a mimoriadnou situáciou.

Miesta na očkovanie Sputnikom V

Banskobystrický kraj

  • Všeobecná nemocnica Lučenec

Bratislavský kraj

  • VKOC Sputnik – Poliklinika cudzokrajných chorôb, Americké námestie

Košický kraj

  • VKOC Michalovce

Nitriansky kraj

  • Fakultná nemocnica Nové Zámky 

Prešovský kraj

  •  VKOC Humenné

Trenčiansky kraj

  • Nemocnica Bojnice

Trnavský kraj

  • VKOC Piešťany

Žilinský kraj

  • VKOC Žilina

Zodpovednosť štátu, ale...

Akcia Sputnik V bola od začiatku spojená s odporom lekárskej verejnosti voči tomu, aby za prípadné nežiaduce účinky spôsobené vakcínou Sputnik V niesli zodpovednosť poskytovatelia zdravotnej starostlivosti. Vláda vypočula požiadavky lekárskej obce a parlament odhlasoval novelu zákona o liekoch, v ktorej je uvedené, že za škodu na živote a zdraví zodpovedá štát, v ktorého mene koná ministerstvo zdravotníctva.

„K zodpovednosti sa štát priznáva len vtedy, ak sú súčasne dve podmienky, a to, že škoda bola zapríčinená vlastnosťami podanej očkovacej látky a táto očkovacia látka bola povolená ministerstvom počas krízovej situácie vyhlásenej v súvislosti s ohrozením verejného zdravia z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným koronavírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky,“ vysvetľuje Humeník.

Krízovú situáciu sa vláda SR rozhodla riešiť vyhlásením núdzového stavu, ktorý v SR trval od 1. októbra 2020 do 14. mája 2021. Ešte pred vyhlásením núdzového stavu bola dňa 12.marca 2020 vyhlásená mimoriadna situácia a aj prvý núdzový stav, ktorý trval od 16. marca 2020 do 13. marca 2020. Vzťah medzi núdzovým stavom a mimoriadnou situáciou je veľmi stroho upravený v zákone o civilnej ochrane obyvateľstva, ktorý hovorí, že na základe tých istých dôvodov, ktoré viedli k vyhláseniu núdzového stavu nemôže byť vyhlasovaná mimoriadna situácia.

„Má takýto režim zabránenia duplicity opatrení platiť aj v opačnom poradí? Logiku by to malo, veď každý z týchto režimov je určený na zvládanie všeobecného ohrozenia krajiny a líšia sa v intenzite opatrení, ktoré je možné v tom-ktorom režime prijímať. Ak vláda vyhlásila núdzový stav, tak faktické dôvody pre ďalšie trvanie mimoriadnej situácie pominuli," tvrdí právnik.

Z vyjadrení ministra zdravotníctva Vladimíra Lengvarského na tlačovej konferencii dňa 13. apríla 2021 vyplynulo, že povolenie na použitie vakcíny Sputnik V sa de iure netýka vakcín, ktoré ruská strana Slovensku dodala a ktoré sa nachádzajú v sklade v Šarišských Michaľanoch. Znamená to, že toto povolenie nie je spôsobilé byť právnym podkladom na použitie vakcíny Sputnik V, ktorá sa nachádza na Slovensku. Do dňa skončenia núdzového stavu však ministerstvo zdravotníctva na svojom webe nezverejnilo nové povolenie, v ktorom by správne špecifikovalo vakcínu Sputnik V.

„Aj keby v týchto dňoch ministerstvo vydalo nové povolenie, čo si myslíme že za aktuálnej dostupnosti registrovaných vakcín to zákon o liekoch nepripúšťa, tak sa môže teoreticky stať, že vzhľadom na špecifický vzťah medzi trvaním núdzového stavu a mimoriadnej situácie by nedošlo k naplneniu podmienok vyžadovaných pre prevzatie zodpovednosti štátu za nežiaduce účinky Sputnika V. Dôvodom by bolo, že rozhodnutie nie je vydané počas krízovej situácie, nakoľko núdzový stav uplynutím 14.mája 2021 skončil a vzťah medzi mimoriadnou situáciou a núdzovým stavom je otázny. Nedá sa vylúčiť, že ministerstvo bude hľadať kreatívne prístupy, ako tento problém vyriešiť – typu „opravy chyby v písaní“, alebo „opravy zjavnej nesprávnosti“ v pôvodnom povolení z 1. marca 2021. Prípadne možno dovezie 200-tisíc balení vakcín, ktoré budú spĺňať špecifikáciu v povolení zo dňa 1. 3. 2021,“ vysvetľuje Humeník.

Len dovezené balenia

Ak však existuje dôvodná pochybnosť o relevantnosti povolenia z 1. marca 2021, tak poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí by chceli očkovať Sputnikom V, by mali byť obozretní.

„Nedá sa totiž vylúčiť, že s ohľadom na opísané komplikácie, by za prípadné škody na zdraví niesli na konci zodpovednosť práve oni. Na záver treba dodať, že povolenie sa týka len 200-tisíc balení. Na použitie každého ďalšieho balenia nad 200-tisíc je nutné vydať ďalšie povolenie, ktoré by pre spustenie zodpovednosti štátu vyžadovalo, aby bolo vydané počas krízovej situácie. Riešením by mohla byť zmena § 143j ods. 7 zákona o liekoch v tom zmysle, že by sa z neho vypustila podmienka vydania povolenia na terapeutické použitie liekov počas trvania krízovej situácie,“ konštatuje právnik.