StoryEditor

Zákon o liekoch má viacero nepresností. Hovorí prezidentka ADL

25.04.2014, 00:00
Aké zmeny sú pre liekovú politiku nevyhnutné? Aký má vplyv vývoz liekov na reťazec?

Prečo je potrebné, aby bol zákon o liekoch flexibilnejší? Aj o tom sme sa zhovárali s novou prezidentkou Asociácie dodávateľov liekov a zdravotníckych pomôcok (ADL) Mgr. Janou Širkovou.

V súčasnosti sa najviac diskutuje o reexporte. Lekárnici navrhli ako jedno z možných riešení zákaz spätného predaja liekov distribučným spoločnostiam. Myslíte si, že by to bolo možným riešením?

V súvislosti s reexportom by bolo dobré vrátiť sa k prvotnej príčine, prečo k nemu dochádza. Slovensko je vďaka nízkym cenám liekov atraktívnou krajinou pre tento druh obchodu. Ak by som sa k problematike reexportu mala vyjadriť ako farmaceut, návrh za sekciu lekárnikov, teda zákaz spätného predaja do distribučných spoločností, predstavuje iba jedno z opatrení, ktoré by pomohlo, hoci stopercentne by túto problematiku nevyriešilo.

V Česku sa to zaviedlo, priamy vplyv na obmedzenie vývozu liekov však bol minimálny. Nájsť jednoduché účinné riešenie je dnes veľmi náročné. Preto by súčinnosť viacerých krokov určite pomohla zmierniť následky reexportu.

Brusel v súčasnosti prešetruje aj náš zákon o liekoch, ktorý umožní zakázať vývoz lieku. Ak by rozhodli, že sme ním porušili pravidlá o voľnom obchode, hrozili by nám sankcie. Je náš zákon naozaj kontroverzný?

V tejto súvislosti si vždy spomeniem na vetu, ktorú nám prízvukovali na farmaceutickej fakulte, a to, že liek je tovar osobitného určenia. Lieky boli, aj čo sa reexportu týka, postavené do pozície bežného tovaru.

Pritom pri zaobchádzaní s liekmi sú určené špeciálne pravidlá a sú stanovené obmedzenia, ale pri obchodovaní s nimi na tejto úrovni už zrazu neplatia. Preto vidím ako jedno z možných riešení presne definovať jednotlivé položky, to znamená určiť, čo je tovar bežný, voľne obchodovateľný a čo, naopak, patrí medzi tovar osobitného určenia.

Aký je dosah reexportu na liekový reťazec?

Reexport je vždy zásah, ktorý predstavuje nejaký mimoriadny odber. Farmaceutické spoločnosti sa riadia marketingovými a trhovými pravidlami. Keď dodávame nejaký tovar, musíme plánovať aj jeho výrobu, ak máme záujem úspešne a plynulo dodávky na t...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
18. apríl 2024 09:19