StoryEditor

Mám pocit, že sa rozmáha mýtus, že starému človeku už netreba žiť

20.12.2018, 23:00
Je nielen predsedníčkou odbornej pracovnej skupiny pre ošetrovateľstvo pri ministerstve zdravotníctva, ale predovšetkým generálnou manažérkou centier pre dlhodobú starostlivosť. Porozprávali sme sa s PhDr. Zuzanou Fabianovou, MBA, generálnou manažérkou komplexu zariadení a služieb Ošetrovateľské centrum a ZSS Slnečný dom v Humennom.

I keď ste primárne zariadenie sociálnej starostlivosti, pracujú u vás sestry, a nielen opatrovatelia. Pritom je to logické, v zariadeniach vášho typu sú väčšinou starší, často polymorbídni pacienti a zhoršený zdravotný stav si nemusí zamestnanec bez príslušného vzdelania na začiatku všimnúť.

Nám sa to osvedčilo. V Slnečnom dome pracuje sedem sestier, z toho dve na riadiacich pozíciách. Neexistuje chvíľa, že by tu nebola žiadna. Ani si nevieme predstaviť, ako by to mohlo fungovať inak, jedine, ak by boli opatrovatelia či zdravotnícki asistenti špeciálne trénovaní.

Je veľký rozdiel, keď sa stará o pacienta opatrovateľ či zdravotnícky asistent alebo manažuje jeho zdravie kvalifikovaná sestra, komplexne ho posudzuje, vie, kedy osloviť lekára. Mám skúsenosť, že opatrovateľ sa mnohé učí od sestry, a ak sa ňou nechá viesť, sestra sa priamo podieľa na jeho odbornom raste.

Ako to funguje u vás?

Počas dňa tu máme okrem opatrovateľov dve alebo tri sestry, počas nočných hodín je tu jedna sestra, ktorá je tu aj na to, aby riešila mimoriadnu situáciu, ak by k takej došlo. Je veľmi neefektívne, že v iných zariadeniach pri zhoršení zdravotného stavu pacienta volajú rovno záchranku, pretože nevedia pomôcť pred tým, ako sa stav zhorší, prípadne na zhoršujúci sa stav prídu neskoro alebo ho nesprávne posúdia.

Lekári dnes nemajú čas, je ich málo a sú takí vyťažení, že do týchto zariadení v mnohých prípadoch chodia len zriedka. My máme dvoch výborných lekárov a privítali sme ich ponuku, že k našim pacientom môžu chodiť dvakrát do týždňa. Povedali sme si, že na to musíme vyčleniť prostriedky. A skutočne, odkedy realizujú vizity častejšie, máme ešte lepšie výsledky v oblasti stabilizácie pacientov. Má to teda efekt.

Nemáte problém nájsť v súčasnosti personál?

Máme. Situácia na Slovensku je veľmi zlá, bez ohľadu na lokalitu. Aj preto vyvíjame už 10 rokov Stratégiu k trvalej spokojnosti zamestnanca. Je to náš interný dokument, ktorý vychádza z Maslowovej hierarchie potrieb a v súčasnosti zahŕňa okolo stovky benefitov pre zamestnancov. Robíme napríklad individuálne rozhovory, ktorých cieľom je tiež pátrať po možnostiach, ako si udržať spokojného zamestnanca, aby nám navždy neodišiel.

Samozrejme, že opatrovatelia aj sestry majú tendenciu cestovať za lepšie platenou prácou hlavne do zahraničia, preto sme vytvorili množstvo prístupov, ako si zamestnanca udržať. A nielen udržať, ale tiež docieliť, aby pracoval v súlade s našimi očakávaniami. Nie je to jednoduché, keďže máme ozaj vysoké nároky, vyžadujeme kvalitu i výnimočný prístup.

Aké benefity im ponúkate?

Medzi benefitmi je veľa príjemných drobností, napríklad raňajky, zamestnanec po príchode do práce dostane snack. Ak sa teda nestihol doma najesť, dostane tu čerstvý makovník alebo napríklad aj klobásku. My sme sa ich totiž opýtali, na čo by mali ráno chuť. Alebo na nočnej majú k dispozícii kolový nápoj, počas náročného rána zasa hrá obľúbená hudba podľa výberu, keďže tu máme aj Music Box.

Tiež si pravidelne nájdem čas, aby som sa s nimi porozprávala v pokoji a súkromí, vedúci pracovníci sa so svojimi podriadenými takto pravidelne stretávajú, čo je vnímané veľmi pozitívne na oboch stranách. Pri káv...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
19. apríl 2024 01:38