StoryEditor

Každý zamestnanec má vedieť, koľko čo stojí

16.02.2017, 23:00
MUDr. Kamil Koleják, PhD., MSc. - na čele nitrianskej fakultnej nemocnice stál už v minulosti, po štyroch rokoch sa na post riaditeľa vrátil. Prebral zariadenie, ocenené titulom Nemocnica roku 2016, ktoré však čelilo aj kritike a odchodu lekárov.

Po štyroch rokoch ste sa vrátili na čelo nitrianskej nemocnice. V akom stave ste ju preberali?

Myslím si, že nemocnica sa nachádza skutočne v dobrej ekonomickej kondícii, keď si môže plánovať aj rozvojové programy, nielen po odbornej stránke v rozvoji jednotlivých odborov pre ďalšie rozširovanie činnosti, ale môžeme si robiť aj plány v technickom i personálnom vybavení. Po tejto stránke sa nemocnica nachádza v dobrom stave.

Funkciu ste prebrali na prelome novembra a decembra, kedy ste sa o tom dozvedeli?

Veľmi krátko predtým.

Váš predchodca Jozef Valocký už dlhšie čelil kritike, jeho odchod bol prekvapením. Prekvapilo to aj vás?

Myslím si, že ak došlo k takémuto rozhodnutiu na ministerstve zdravotníctva, v danej situácii je potrebný človek, ktorý má skúsenosť s riadením. Možnosť širokého výberu v nemocnici nie je. Predpokladám, že to bolo dôvodom môjho vymenovania. Je správne, že v poslednom období prebieha v nemocnici aj manažérske vzdelávanie stredného manažmentu, to znamená primárov a prednostov.

Je to pre chod nemocnice potrebné?

V nemocniciach by mal byť aj tím ľudí, ktorí by potenciálne boli pripravení na takéto funkcie. Čisto medicínske zameranie lekárov je v súčasnosti nepostačujúce. Dnes sa riadiaci lekár nemôže pozerať na proces liečenia používaním argumentov „mňa zaujíma len medicína“ alebo „ide mi len o pacienta“. Znie to veľmi pekne a aj to má byť prvoradým zameraním každého lekára, ale dnes každý, kto pracuje v zdravotníctve, by mal mať vedomosť o tom, koľko liečba stojí.

Prečo je to dôležité?

Práve preto, aby sme liečili čo najefektívnejšie. Cieľom nie je samotná úspora, cieľom je najefektívnejšie využitie prostriedkov, ktoré sa alokujú do zdravotníctva. V zahraničí sa bežne stretávame s tým, že vysoko erudovaní profesori majú vedomosti o platbách za jednoduché výkony, dokonca koľko stojí šicí materiál a podobne. A tak, ako by mal byť o tom informovaný lekár, tak by o tom mali byť informovaní aj pacienti, aspoň rádovo v akých číslach sa pohybuje a čo stojí liečba.

Poznáme klasický argument „celý život si platím poistku“ a je pravda, že mnoho ľudí pracuje a málo poistenie využíva, ale keby vedeli, koľko stojí jedna bežná operácia, tak by...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
17. apríl 2024 21:56