StoryEditor

Cielene zhromažďujeme pozitívne informácie

25.03.2020, 23:00
Pred šiestimi rokmi vznikol projekt Poďakuj sestre. Čo je podstata projektu a ako sa vyvíjal, rozprávajú zástupcovia Komory pre medicínske právo – MEDIUS - Ivan Humeník a Pavol Boka.

V poslednom čase sú v médiách skôr negatívne správy o lekároch a ich práci. Aký vplyv môžu mať na pacientov a na zdravotníkov?

Pavol Boka (P. B.): To, že pacient vstupuje do prostredia, ktoré je už vopred negatívne vykreslené, môže vzbudzovať nedôveru. Na strane poskytovateľov a zdravotníkov sa môže objaviť frustrácia z toho, že sa vytiahne zopár negatívnych správ a pozabudne sa pri tom na veľa pozitívnych príbehov, ktoré stoja za to, no nikto ich nespomenie.

Z môjho pohľadu je to nedôvera zo strany pacientov a znechutenie zo strany zdravotníkov.

Ivan Humeník (I. H.): Kľúčovým momentom pri negatívnych správach je, že si vytvárame penzum informácií a údajov, ktoré nasávame, a s nimi následne pracuje naše vedomie. Keď počúvam samé zlé správy, tak mám negatívny postoj, obavy voči procesom, voči poskytovateľovi, lekárovi, sestre. Čo môže vo mne vzbudiť také nastavenie, že do zdravotníckeho zariadenia prichádzam s predsudkami a možno aj negatívne naladený. To môže mať následne vplyv na personál, ktorý sa recipročne voči mne nemusí správať tak, ako by som si prial. Samozrejme, je zaujímavé a asi aj viac sexi hovoriť o plesnivých stenách, o ošúpaných zariadeniach, o nevrlých sestričkách, lebo to má nádych senzácie a ľudia si to majú tendenciu skôr vypočuť. Prináša to však obrovské riziko, že sa do nás vtláča obraz, ktorý vôbec nemusí byť pravdivý, ktorý nás napokon zaveje zlým smerom, sme z toho nešťastní a bojíme sa ochorieť už aj preto, lebo ktovie, ako sa k nám v nemocnici budú správať.

Jedna z posledných takých správ bola o pacientovi, ktorý zomrel po kolonoskopii. V komentároch som zachytila aj odmietanie tohto zákroku.

I. H.: Toto je krásny príklad tzv. kaskády dostupnosti. Niekto zverejní informáciu, ktorá vôbec nemusí byť dôležitá, ale médiá ju vytiahnu ako zaujímavú. Ako adresát to vnímam tiež ako zaujímavú vec, čo vo mne vyvolá zvýšený záujem, začnem na to sústreďovať pozornosť, možno pridám ďalší podnet, lebo som to videl niekde inde, pričom to vôbec nemusí byť významné. Len čo o danej záležitosti začnú kolovať príbehy, stáva sa súčasťou nášho vedomia. Rozširuje sa pyramída informácií o niečom. V prípade negatívnych vecí sa zvyšuje potenciál negatívneho náboja takejto informácie. Myslíme si, že takýto proces funguje aj pri pozitívnych správach a práve v tom je projekt Poďakuj zaujímavý. Snažíme sa cielene zhromažďovať a uverejňovať pozitívne skúsenosti pacientov s prístupom lekárov a sestier. To neznamená, že sme naivní alebo že hovoríme, že biela je čierna a že v slovenskom zdravotníctve je všetko O. K. My len zámerne a s dobrým úmyslom upozorňujeme na pozitívne skúsenosti paci...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
20. november 2024 05:12