StoryEditor

Bude potrebné hľadať iné zdroje financovania

26.10.2019, 00:00
Na Asociáciu na ochranu práv pacientov (AOPP) sa obracajú so sťažnosťami nielen pacienti, ale dokonca aj lekári, sestry a zdravotníci.

Pred niekoľkými týždňami vyšiel prieskum, podľa ktorého si až 94 % Slovákov myslí, že nedostatok financií v zdravotníctve má dosah na pacientov. V čom?

Vždy to má dosah, pacienti si uvedomujú, že každé tretie, štvrté euro v priamych platbách vynakladá na zdravotnú starostlivosť pacient. Aj preto sme už žiadali, aby sa zmapoval aj sociálny dosah na pacientov.

Pretože zdravotníctvo zďaleka nemáme zadarmo, nárast doplatkov za lieky a priamych platieb je každoročne zhruba o 5 percent. Potom sú platby za rôzne nadštandardné služby, ktoré síce nie sú v rozpore so zákonom, ale pacient z roka na rok pociťuje, že dopláca viac, a obáva sa, že liečba a zdravotná starostlivosť budú ešte viac nedostupné.

Pacientov najviac trápia dlhé čakacie lehoty aj zvyšujúce sa doplatky či neoprávnené poplatky pacientov. Máte aj vy takúto spätnú väzbu?

Pacienti sa v rámci poradenstva na nás často obracajú s tým, že síce majú pocit, že doplatok je neoprávnený, ale nebudú sa sťažovať, lebo majú obavu, že pri nedostatku lekárov o toho svojho prídu a ťažko si nájdu iného. Takže pacient je čoraz viac zastrčený v kúte. Domáhať sa svojich práv sa však dá aj slušnou cestou.

Žiaľ, mnohí pacienti svoje práva ani nepoznajú.

Okrem potreby poznať svoje práva poukazujeme tiež na to, že je potrebné poznať aj svoje povinnosti, že pacienti majú povinnosť voči sebe a musia prevziať povinnosť za vlastné zdravie. A to sú prevencie, dodržiavanie liečby či hygienicko-epidemiologických režimov a podobne.

Pacient je u nás stále len pasívny prijímateľ zdravotnej starostlivosti. A to nie je dobré.

Čo s tým?

Snažíme sa pacientov edukovať tak v oblasti práv, ako aj povinností. Naším cieľom je zlepšovať vzťahy medzi zdravotníkmi a pacientmi, pretože komunikácia a vzájomná dôvera sú veľmi dôležité pri každej liečbe, je to 50 percent úspechu liečby.

Bolo by dobré, aby sa aj pacienti naučili otvorene pýtať sa, i keď vieme, že za 7 – 8 minút, maximálne 15 minút, koľko má lekár na pacienta, nie je veľa...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
20. apríl 2024 16:13