StoryEditor

Neboli vydané žiadne opatrenia týkajúce sa lekární

10.05.2020, 00:00
Ako ovplyvnila činnosť lekární aktuálna pandémia, aká je situácia s liekmi, ktoré boli nedostupné, a aj o ochote študentov hovorí prezident Slovenskej lekárnickej komory (SLeK) PharmDr. Ondrej Sukeľ.

Na bilancovanie je ešte priskoro, ale ako hodnotíte prvé kroky nového ministra zdravotníctva Mareka Krajčího?

Doterajšie kroky ťažko hodnotiť, pretože sa nenachádzame v štandardnej situácii. Dá sa však povedať, že v rámci neštandardnej situácie sa vykonali kroky, ktoré boli potrebné. Napríklad novela zákona o liekoch, keď sa umožnilo lekárňam pripravovať dezinfekčné prostriedky bez rizika. Potom vidieť, že pandémia sa stala premiérskou témou, tak minister zdravotníctva nie je až tak navonok viditeľný. Uvidíme, ako sa prejaví na koniec.

Zatiaľ kroky, ktoré sa dejú aj v zdravotníctve, môžeme brať pozitívne. Keďže nepripravenosť bola zásadná, že zdravotníci nemali nič, žiadne ochranné pomôcky, teraz nemôžeme viniť aktuálneho ministra za to, čo sa tu zanedbalo v posledných mesiacoch.

Aká je situácia s ochrannými pomôckami medzi lekárnikmi?

Osobné ochranné pomôcky sme si dokázali zabezpečiť vo vlastnej réžii. Momentálne máme ochranné pomôcky, stále to však predstavuje zvýšené náklady jednotlivých lekární a nebolo počuť, že by štát chcel refundovať aspoň časť týchto nákladov lekárňam, alebo že sa vyjde v ústrety v iných otázkach poskytovateľom lekárenskej starostlivosti.

Napríklad?

Krízovému štábu sme napísali návrhy, ktoré neboli ani tak finančného charakteru, ale skôr procesného. Napríklad jeden z našich návrhov bol, aby sa nemuseli posielať zdravotným poisťovniam papierové lekárske predpisy. V tomto období mne osobne napríklad Všeobecná zdravotná poisťovňa neuznala všetky papierové lekárske predpisy len preto, lebo som ich poslal neskôr.

A to nie z roztopaše alebo žeby som nechcel, ale preto, že som bol opakovane na pošte, vždy tam bol rad ľudí a cítim sa užitočnejší v lekárni než v dvojhodinovom rade na pošte. Tak nielenže lekárnici nedostanú nič od štátu, ale štátna poisťovňa demonštratívne neuzná všetky papierové lekárske predpisy len preto, lebo boli poslané nejaké 2 – 3 týždne po termíne. V situácii, keď štát rozpošle pacientom esemesky, že treba využívať ezdravie, sa následne vypomstí lekárnikom, že im zdrží v tejto situácii nie nevýznamnú časť platieb minimálne o 30 dní. Aký to má význam?

Nadviažem na výzvu na využívanie elektronického zdravotníctva. Obmedzil sa tak kontakt v ambulanciách. Aká bola situácia následne v lekárňach? Pociťovali ste väčší nápor alebo bolo pacientov menej?

Približne 2- až 3-týždňový nápor bol zásadný. Boli dni, keď bol priemerný počet vybavených pacientov 2- až 5-násobný v porovnaní so štandardnou situáciou. Ukazujú to aj dáta NCZI, keď si vezmeme napríklad počet ereceptov.

V januári bolo v l...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
16. apríl 2024 18:04