Unsplah/Егор Камелев

Priprav sa v predstihu na sezónu komárov. Farba oblečenia ovplyvňuje, či sa staneš ich terčom

ČTK22.02.2022., 09:00h
Nové zistenia prírodovedcov by ľuďom mohli pomôcť od náletov snáď najotravnejšieho hmyzu, komárov. Vedci totiž zistili, že farba oblečenia môže hrať rolu v tom, ako veľmi človek komárov priťahuje.
Lajkuj Brainee.sk na

Ignorujú napríklad bielu a zelenú, vyplýva zo štúdie výskumníkov z Washingtonskej univerzity publikovanej tento mesiac v časopise Nature Communications. Ako sa napríklad traduje, že osy priťahuje žltá farba, prišli výskumníci s obdobnou teóriou u komárov.

Už predtým sa vedelo, že majú veľmi dobrý čuch, ktorým detekujú ľudský pot, oxid uhličitý z ľudského dychu a teplotu ľudskej kože. Nová štúdia však prichádza s ďalším záverom.

Komár Unsplash/Vladislav Balakshii

​Vedci pri experimente držali komáre tropické (Aedes aegypti) v komore, na ktorej dne bolo niekoľko farebných bodov, ktoré si nevšímali. Keď ale výskumníci farebné body nasprejovali oxidom uhličitým, začali komáre lietať na červenú, oranžovú, tyrkysovú a čiernu. Ignorovali naopak zelenú, bielu, fialovú a modrú.

„Červená farba je na koži každého z nás. Na odtieni pigmentu nezáleží,” povedal podľa serveru CBS News profesor biológie a jeden z autorov výskumu Jeffrey Riffel. „Vyhýbať sa pri obliekaní farbám atraktívnym pre komáre môže pravdepodobnosť komárieho bodnutia znížiť,” dodal.

Komár tropický je prenášačom horúčky dengue, žltej zimnice alebo vírusu zika, na Slovensku sa ale bežne nevyskytuje. Podľa výskumníkov je možné, že iné druhy sa budú vo vzťahu k farbám správať inak. Zásadným prínosom štúdie je ale zistenie, že farba u komárov zohráva úlohu pri hľadaní hostiteľa.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false