20.11.2020, 13:46

Hľadáme politicky ľúbivé alebo efektívne riešenie?

Tieto injekcie majú byť použité na krytie budúcich záväzkov VšZP

Hľadáme politicky ľúbivé alebo efektívne riešenie?
Zdroj: archív, ZdN

Podporovať konkurenciu v zdravotníctve neznamená automaticky lobovať za Pentu. Poukazovať na výhody a nevýhody navrhovaných zmien je „must“ a prezentácia dát a faktov je pre rozhodovanie o verejných politikách nevyhnutná. Znamená to však aj širšiu diskusiu a dodržiavanie zásad „rule of law“. Takýto prístup by si zaslúžil aj materiál o „selektívnom a dynamickom“ dofinancovaní VšZP v dvoch kolách v krátkom čase, celkovo vo výške 198 mil. eur. Pritom to bolo jednoduché – stačilo to racionálne zdôvodniť na číslach a vyargumentovať, ako je tento krok v súlade s víziou ministerstva – jej akcionára. Namiesto toho sme boli svedkami nekonštruktívnej diskusie, a ako feministka poviem, že ani úctivej k žene.

Ak by som však bola na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (PZS), tak sa určite začnem tešiť. Tí, ktorí majú správne „zaradenie“. Tí budú určite „dynamicky“ a napriamo dofinancovaní. A povedzme si, že to až také náročné nie je. Pre objektívnosť treba dodať, že ani nikdy nebolo.

V roku 2018 sme po zmene vedenia vo VšZP dostali spoločne s Boston Consulting Group, ale aj s kolegami zo zdravotníckeho tímu Útvaru hodnoty za peniaze priestor na prípravu auditu, ktorý sa zameral na prevádzkovú neefektivitu, ale aj na najzásadnejšie problémy v nákupe zdravotnej starostlivosti. Vypracovali sme Implementačný plán, ktorý z matematického potenciálu úspory pripravil reálne kroky, ktoré sa mali plniť. Už vtedy bolo veľa otáznikov, či sa to dá. No odpoveď je – že áno. Za 3 kvartály 2019 sa z plánovanej úspory 20 mil. eur podarilo dosiahnuť 11 mil. eur. Na porovnanie – za prvých 6 mesiacov tohto roku už len 2,2 mil. eur. Pritom na rok 2020 bola nastavená cieľová úspora vo výške 50 mil. eur. Súhlasím, že je mnoho vecí, pri ktorých je potrebná spolupráca VšZP s MZ SR, ale v tomto prípade to bolo skôr z pozície akcionára než samotného regulátora.

Začali sme s analýzou prevádzky. Áno, veľkú výzvu predstavovala kvalita dát, na túto skutočnosť sme apelovali aj vo VšZP, ale pri nastavených licenčných zmluvách z dávnej minulosti môžeme hovoriť o veľmi nešťastnom lock-ine vybraných dodávateľov. Preto si myslím, že ak chce ministerstvo ukázať nový prístup v správe veci verejných – tak ich výsledkom by mala byť zmena „zaužívaných“ spôsobov a prístupov či výmena samotných dodávateľov – a ak nie, tak výraznejšia zľava na jednotkových cenách.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 45% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

HNmedical

Získajte prístup ku kompletnému obsahu HNonline a Mediweb.

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.