StoryEditor

Pri prepoisťovaní sa nenechajte očariť jedným číslom v reklame. Je dôležité pozerať, čo je za ním

28.09.2021, 07:15
Autor:
redred
Keď máte len jednu zdravotnú poisťovňu, tam nevyriešite nič. Ak ste s ňou nespokojní, nemôžete sa nikam posunúť, nemôžete sa rozhodnúť ísť do inej poisťovne. Konkurencia posúva, hovorí Elena Májeková zo zdravotnej poisťovne Union.

September je mesiac, ktorý je pre zdravotné poisťovne kľúčový mesiac, kedy svoje celoročné úsilie smerujú do rozhodujúceho boja o poistencov. To základné pravidlo boja je jasné, získať čo najviac nových poistencov a udržať si tých, ktorých mali pod svojimi krídlami celý uplynulý rok. Poistený v zdravotnej poisťovni musí byť každý z nás, my, ktorí sme prekročili hranicu plnoletosti, si môžeme vyberať, v ktorej z troch zdravotných poisťovní budeme poistení. Podľa čoho by sme sa mali rozhodovať? A dáme skôr na našich blízkych alebo pozeráme na to, čo nám jednotlivé zdravotné poisťovne ponúkajú. A kto zvyčajne v rodine rozhoduje o tom, kde budeme v rodine poistení? Aj o tom všetkom sa budeme rozprávať s Elenou Májekovou, riaditeľkou sekcie zdravotného poistenia a zároveň členkou predstavenstva zdravotnej poisťovne UNION.

Azda najviac v prepoisťovacich kampaniach aj tento rok rezonuje téma zuby. Vaši poistenci môžu využiť 100 EUR na zubné ošetrenie a 50 EUR na dentálnu hygienu. Na druhej strane tu ale máme pandemickú situáciu a stomatológovia hlásia, že im neprichádzajú aj vaši poistenci do ambulancií. Môžeme tieto benefity – príspevky vnímať aj ako motiváciu? Je pravda, že zubné ošetrenia nám asi najhlbšie načrú do našich peňaženiek.

 Keď sme ako prví začínali s týmto benefitom, bolo to na základe prieskumu, ktorý sme robili u poistencov. Čo by pre nich bolo zaujímavé, čo by im pomohlo, pretože pre nás je veľmi dôležité to, čo pomôže nášmu poistencovi. Už v tom čase, to ešte nebol Covid, bolo jasné, že tento benefit bude veľmi zaujímavý, pretože je veľmi dôležitý aj z pohľadu zdravia.

Všetci vieme, že ústa, to je taká brána do zdravia. Je veľmi dôležité mať zdravé zuby, pretože to ovplyvňuje veľa vecí, ktoré si ľudia ani neuvedomujú, že sú vzájomne spojené. Preto sme pristúpili k zavedeniu tohto benefitu. Vidíme, že každoročne nám počet záujemcov, ktorí ho využívajú, jednoznačne stúpa. Dokonca vždy dvojnásobne, každý rok. Teraz sme už na čísle okolo 60 000 ľudí ročne, ktorí využívajú práve tento benefit. Ako hovoríte, korona ovplyvnila všetky preventívne prehliadky, aj zubnú.

V čase, keď ešte nebola korona, mali sme návštevnosť zubných preventívnych vyšetrení okolo 42%. Za posledný rok to bolo len 28%. Ľudia chodili menej na preventívne prehliadky, čo nemalo dobrý dopad na to, ako náš chrup vyzerá. Posielame preto preventívne pripomienky, aby ich ľudia absolvovali aj v tomto roku, že pozor na to, do konca roka máte šancu ísť na preventívnu prehliadku, aby ste ďalší rok mali uhrádzanú zdravotnú starostlivosť. A podporili sme, aby sa nebáli a išli k zubárom na preventívnu prehliadku. Je pre nás dôležité odbúrať finančnú náročnosť tohto vyšetrenia, aby sa ľudia nebáli navštíviť zubára aj z finančného pohľadu, že im pomôžeme aj vo forme týchto príspevkov na ošetrenia zubov.

Vaša poisťovne dnes ponúka cez 70 benefitov pre poistencov. Ďalšou veľkou skupinou ľudí sú tí, ktorí majú väčšie, či menšie problémy so zrakom, či už zo zdravotnej stránky, alebo estetickej, teda z pohľadu samotnej starostlivosti o náš zrak, alebo estetickej, keď musíme ísť do očnej optiky vybrať si nejaký rám, čo je náš denný doplnok a chceme, aby sme vyzerali dobre v okuliaroch. Akým smerom viete pomôcť poistencom?

Čo sa týka vyšetrenia očí ako takých je veľmi dôležité mať lekára, ku ktorému môžete ísť. To je služba, ktorú robíme smerom k všetkým špecialistom, prípadne aj smerom k praktickým lekárom, ak by potrebovali pacienti. To znamená, že poistenci sa môžu na nás obrátiť a v prípade, že nevedia nájsť nejakého lekára, prípadne majú problémy s termínmi, a to sa samozrejme týka aj rôznych vyšetrovacích metód, napríklad zobrazovacích, tak naši ľudia, ktorí sú práve na to určení, im pomáhajú hľadať lekára a pomáhať im nájsť voľné termíny.

Dôležité je mať očného lekára, s ktorým dokážeme pomôcť a samozrejme pre nás je veľmi dôležité, aby ľudia začali chodiť aj na prevenciu očí. To je dôležité. Nejdeme k lekárovi až vtedy, keď máme nejaký problém, dôležité je dať si pozrieť zrak, veľa tých ochorení je skrytých. Preto sme chceli podporiť komplexné vyšetrenie očí. V dnešnej dobe pri mnohých poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti vyšetrenie zahŕňa aj nejaký poplatok, takže sme prispeli 50 eurami práve na to komplexné vyšetrenie, aby sme odbúrali prvú bariéru. Čiže prvá vec, aby sme vám pomohli nájsť lekára, druhú bariéru – finančnú, aby ste sa k tomu lekárovi dostavili. Pre nás je veľmi dôležité komplexné vyšetrenie očí, je tam napríklad aj špeciálne vyšetrenie OCT, ktoré je inak tiež spoplatnené, ale chceli sme umožniť, aby sa dostávalo všetkým, ktorí ho potrebujú.

Tá estetická stránka, ktorú spomínate, to je pre deti. Deti nie sú práve najšťastnejšie, keď musia nosiť okuliare, ale v dnešnej dobe je výber rámov už veľmi pekný. A pretože tie rámy tiež nie sú najlacnejšie, máme príspevok 70 EUR na rámy pre deti. Všetky naše benefity sú zamerané aj na zdravotnú starostlivosť, pretože to je naša úloha. Jednak je to služba hľadania lekára, a tiež aké vyšetrenie je dôležité, či už z preventívnych dôvodov alebo následne, keď potrebujete skorú diagnostiku či nejaké špeciálne vyšetrenie. Snažíme sa hľadať benefity z pohľadu, akú zdravotnú starostlivosť môžeme ponúknuť našim poistencom, aj tú nadštandardnejšiu, aby ich nezaťažovala.

Zdravotné poisťovne dnes, aj vzhľadom na konkurenčné prostredie, v ktorom pôsobíte, musíte reagovať na rôzne trendy. Mňa zaujali dve veci. Ako vôbec prvá zdravotná poisťovňa ste začali prinášať podcasty. Dnes patria medzi najpočúvanejšie v kategórii zdravie a fitness na Slovensku a dokonca v celosvetovom rebríčku ste už v prvej stovke. Potom je tu ešte jedna zaujímavá rovina, a to podpora umelého oplodnenia. Hovorí sa, že otcovia sú dnes častokrát plodnejší ako ich synovia, vek prvorodičiek neustále stúpa, takže sa nám rozvíja skupina potenciálnych rodičov, ktorí by chceli bábätko, ale nejde to prirodzenou cestou. Ako je možné pomôcť tým, ktorí sa snažia založiť si rodinu a nejde im to?

Máte pravdu, že dnes je to veľký problém u mladých párov. Až 20% párov má problémy s počatím dieťatka. Asistovaná reprodukcia sa stáva čím ďalej, tým dôležitejšia, a asi aj bude pri tomto trende, ktorý je. A nie je to lacná záležitosť. To, čo platí zdravotná poisťovňa, je slušná suma, ale dôležité je aj to, čo doplácajú mladé páry. V dnešnej dobe mnoho mladých párov neabsolvuje asistovanú reprodukciu aj z finančného dôvodu, nielen z dôvodu, že je to zásah do zdravia a je potrebné s tým niečo robiť.

Pozreli sme sa na to, ako dokážeme pomôcť mladým párom, teda od schvaľovania asistovanej reprodukcie, ktoré je u nás automatické, takže ho môže lekár hneď „naordinovať“ mladému páru, a ten to môže hneď absolvovať. To je prvá časť. A druhá je finančná, kedy na tri vyšetrenia dávame príspevok až 1200 EUR. Snažíme sa mladým párom pomôcť aj v tej prvej časti, akonáhle lekár diagnostikuje nejaký problém, môže sa to okamžite riešiť bez schvaľovania a riešime aj tú druhú časť, ako finančne pomôcť.

Je to problém zhruba tak 50:50, aj ženy aj muži, sú to rôzne zdravotné problémy, preto je dôležitá diagnostika, čo je tým dôvodom a čo je už následne možné riešiť pri asistovanej reprodukcii.

Keď sa vrátim ešte k oblasti preventívnych programov, sú tzv. preventívky na ktoré máme zo zákona nárok, možno sa ale často krát o nich nezaujímame, pokiaľ nás nič netrápi. Kde však vy vidíte úlohu zdravotnej poisťovne v tejto oblasti? Je to o podpore existujúcich, legislatívne zakotvených preventívnych programov alebo vytvárate aj vlastné, špeciálne programy?

My vidíme veľmi dôležitý význam prevencie. Je dôležité sledovať, či sa niečo neobjavuje. Veľmi veľa ľudí sa bojí ísť na preventívnu prehliadku nielen z pohodlnosti, prípadne majú problém nájsť si termín a pod., ale veľa ľudí sa aj bojí, že sa počas prehliadky niečo nájde. Máme aj také prípady, že ľudia nejdú na preventívnu prehliadku, pretože „čo ak mi tam niečo nájdu“.

Je ale dôležité ju absolvovať, pretože aj keby sa niečo našlo, tak sa to nájde v prvom štádiu, možnosť vyliečenia je veľmi krátka a človek sa dokáže vyliečiť lepšie, rýchlejšie a určite je všetko liečiteľné lepšie v skoršom, ako neskoršom štádiu. Je dôležité nebáť sa ísť na preventívnu prehliadku. Keď sa pozeráme na čísla, nie sú práve optimistické, akí sme „poctiví“ z pohľadu preventívnych prehliadok. K všeobecným lekárom chodí na preventívnu prehliadku len zhruba 20% pacientov, ženy sme v tomto smere lepšie, absolvuje ju až 37%.

Platí to aj u zubárov?

U zubárov to bolo 42% a ženy chodia o niečo viac, cez 50%. Ženy sú v tomto smere organizovanejšie. Dokazuje to aj číslo, ktoré máme u mužov, z ktorých na preventívnu urologickú prehliadku chodia len 4%. Chlapi majú čo robiť, aby sa zlepšovali. Všeobecne návštevnosť preventívnych prehliadok je veľmi nízka. Naozaj sa snažíme, od posielania preventívnej pripomienky, „nezabudnite, máte tento rok nárok, choďte na preventívnu prehliadku“, pripomíname, aby išli ľudia na preventívne prehliadky. Samozrejme snažíme sa ich zlepšovať.

Niečo stanovuje zákon, najmä to, čo by malo byť obsahom preventívnej prehliadky a niečo pridávame my. Pridávame EKG, najnovšie máme BRCA test na detenciu rakoviny prsníka, v prípade, že máte v rodine niekoho, kto mal rakovinu prsníka. Je to genetický test, ktorý zisťuje, či je tam pravdepodobnosť alebo veľká možnosť, že by ste ju mohli dostať aj vy.

Odkaz je jasný. Nebojme sa preventívnych prehliadok, ušetríme si veľa starostí a možno aj veľa finančných nákladov do budúcnosti. Poďme ešte k samotnému procesu prepoisťovania. Do konca septembra je termín, kedy môžeme zvážiť, či sme boli spokojní v zdravotnej poisťovni, v ktorej sme boli uplynulé roky, a či ju meniť. V rozmedzí októbra – novembra Úrad pred dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zverejňuje pohyby poistencov medzi jednotlivými poisťovňami. No a potom prichádza obdobie, zhruba na prelome rokov, kedy začínajú chodiť prepoisteným poistencom kartičky. A niektorí ľudia zrazu zisťujú, že boli prepoistení, prípadne mnohí poistenci až potom začnú zisťovať, že boli v reklamných kampaniach zavádzaní. Napríklad príspevky na zuby nemohli čerpať naraz, i keď si mysleli si, že áno, prípadne to platilo medzi viacerých členov rodiny a pod.. Na čo by si poistenci pri voľbe zdravotnej poisťovne mali dávať pozor?

Tých faktorov je viac. Veľmi dôležité je, ako sa poisťovňa správa. Či je to férové a transparentné. Musím povedať, že naša poisťovňa bola v tomto roku vyhodnotená v rámci prieskumu KMPG ako jedna z najlepšou zákazníckou skúsenosťou a že má najšťastnejších klientov. Klienti oceňovali integritu poisťovne. Čo sľubuje, to aj naozaj splní. To je veľmi dôležité. A že k nim správa férovo ako k pacientom a poistencom. To je veľmi dôležité, ako sa správa poisťovňa celkovo na trhu a ako sa správa k svojim poistencom, k svojim partnerom.

Potom sú tam ďalšie faktory, ako mali zabezpečenú sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, či môj lekár alebo zdravotnícke zariadenie kam chodím, má zmluvu s poisťovňou. V tomto smere musím povedať, že vzhľadom na to, že ten kmeň máme o niečo menší, máme všetkých lekárov zazmluvnených, ako je to potrebné pre všetkých našich poistencov. Až 94% poskytovateľov je u nás zazmluvnených. Práve to je veľmi dôležitá časť, aby ste mali zazmluvneného lekára.

To je práve to, čo zistíme až v prípade nepriaznivého zdravotného stavu.

Presne tak. Všímať si treba aj to, čo poisťovňa ponúka akoby navyše, čo je ten nadštandard. Pozrieť si detaily a pozrieť si najmä to, čo je v benefite ako takom. Či tam sú nejaké podmienky, ktoré musia splniť, čiže nenechať sa očariť jedným číslom, ktoré sa povie v reklame, ale pozrieť sa, čo je za tým. Tam je dôležité práve to, aby sa tá poisťovňa správala férovo a transparentne.

Prepoisťovacie obdobie už tradične neprináša len pozitíva a prezentáciu benefitov, ale už sa stáva folklórom, že v tomto období sa stále otvára téma aj zmysluplnosti a opodstatnenosti súkromných zdravotných poisťovní na trhu. Inak tomu nie je ani tento rok, riešia sa dokonca aj zmeny v legislatíve. Prečo je podľa vášho názoru naozaj dôležité, aby konkurencia na trhu v rámci zdravotného poistenia bola a existovala?

Je to dôležité presne preto, ako v každom inom sektore. Konkurencia posúva. Ak sa máte s niekým porovnávať a môžete sa s niekým porovnávať, tak vás to niekam posúva. Ak vy by ste povedali, že máte výber poistného napríklad 96%. Je to veľa alebo málo? Môžete mať viac alebo môžete mať menej? To znamená, že keď sa viem s niekým porovnávať, tak viem aj povedať, že dobre, toto je málo a musím sa niekam posunúť. Aj teraz, ponuka benefitov pre poistencov, ktorá je vo všeobecnosti na trhu, je dôsledok konkurencie, ktorá tu bola.

Každý prichádza s nejakým novým benefitom, novou službou, snaží sa zlepšovať podmienky pre svojich poistencov. A samozrejme, ak si chcete svojich poistencov udržať, prípadne získať nových, tak musíte ponúkať minimálne to isté alebo vymyslieť niečo nové a posúvate to ďalej. Ak je len jeden subjekt, nič ho nenúti, aby zlepšoval služby, aby ponúkal benefity, pretože je len jeden a ľudia nemajú kam ísť. Je to výhoda aj pre poistencov. Majú viac benefitov, viac služieb a ak nie sú spokojní so svojou poisťovňou, môžu prejsť do inej. Kdežto keď máte len jednu, tam nevyriešite nič.

Ak ste s ňou nespokojní, nemôžete sa nikam posunúť, nemôžete sa rozhodnúť ísť do inej poisťovne. A dnes už vidíme, že 40% ľudí je v súkromných poisťovniach, takže ten presun z jednej poisťovne do druhej u nespokojných ľudí tu funguje. Je to slobodná voľba poistenca, ja sa rozhodnem, kde chcem ísť ja, kde sa mi to viac páči, kde mi viac ponúkajú, nemyslím tým len finančné veci, ale službu, servis, férovosť, transparentnosť takže mám tú voľbu ísť kam chcem.

01 - Modified: 2023-12-11 08:42:54 - Feat.: - Title: Názor: Zdravotníctvo má za sebou turbulentný rok, treba však vidieť aj úspechy a nové plány 02 - Modified: 2023-01-23 15:23:38 - Feat.: - Title: Rokovania o ambulanciách pokračujú, rezort zdravotníctva chce oznámiť riešenie do konca týždňa 03 - Modified: 2022-12-12 12:42:50 - Feat.: - Title: Union upozorňuje na zavádzajúce listy, ktoré dostávajú poistenci kvôli zmene zdravotnej poisťovne 04 - Modified: 2022-12-12 11:01:04 - Feat.: - Title: Štátna poisťovňa je s výsledkom prepoistenia spokojná. Ako jediná však skončila so stratou poistencov 05 - Modified: 2022-11-16 06:00:00 - Feat.: - Title: Zdravotníctvo potrebuje v tomto roku dvesto miliónov eur navyše, upozorňuje Asociácia nemocníc Slovenska
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/meditalk, menuAlias = meditalk, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
19. apríl 2024 15:16