Už viac než desať rokov sa v medicíne pracuje vo virtuálnom prostredí, pracuje sa na počítačoch, lekári plánujú liečbu založenú na digitálnych záznamoch pacienta, máme digitálne skenery, digitálne 2D a 3D fotografie, robia sa počítačové simulácie.
Vďaka 3D tlači sa podarilo uzavrieť kruh a vytvoriť most medzi svetom virtuálnym a svetom hmotným. Toto prepojenie si žiada doktora s novým súborom zručností, ktoré by mal moderný lekár ovládať.
Udržíme mladých doma?
Začínať však treba už pri štúdiu. Súčasným študentom medicíny neraz chýba schopnosť lepšie pracovať s dátami, segmentovať DICOM záznam či modelovať 3D objekt na počítači.
Práca s 3D modelmi pri plánovaní operácie by nemala byť doménou nadaných študentov škôl technických univerzít, ako je to v súčasnosti. Neštudovali anatómiu, nepoznajú hlbšie procesy ľudského tela. 3D tlač v medicíne by mal robiť odborník znalý anatómie.
Kde sa končí anatómia orgánu a kde sa začína ďalší, aké má cievne a nervové zásobenie, vie lekár. Mnohí sa tomu chceli venovať, ale nepoznali kontext, ktorý už často patrí do poznatkov medika.
Bojujeme už roky, aby sme to presadili na lekárskej fakulte,
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 84% na dočítanie.
Získajte prístup ku kompletnému obsahu HNonline a Mediweb.
KÚPIŤUž máte predplatné?
Prihláste sa
Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.